• Share
  • Magazine doorsturen
  • Contact
  • Zoeken in edities
  • Volledig scherm

  • Team Interactieve Media 2016
    Team Interactieve Media 2016
  • Jaarbeeld 2016 afdeling Genetica
    Jaarbeeld 2016 afdeling Genetica
  • Speerpunt Cancer Center
    Speerpunt Cancer Center
  • Jaarbeeld Urologie 2015
    Jaarbeeld Urologie 2015
  • Jaarbeeld Cardiologie 2015
    Jaarbeeld Cardiologie 2015
  • Annual Report Heart & Lungs 2015
    Annual Report Heart & Lungs 2015
  • Jaarbeeld Hart & Longen 2015
    Jaarbeeld Hart & Longen 2015
  • Duurzaamheidsverslag 2015, UMC Utrecht
    Duurzaamheidsverslag 2015, UMC Utrecht
  • Strategie facilitair bedrijf
    Strategie facilitair bedrijf
  • Jaarbeeld Cardiologie 2014
    Jaarbeeld Cardiologie 2014
  • Patient Centraal
    Patient Centraal
  • Jaarbeeld divisie Vrouw & Baby 13/14
    Jaarbeeld divisie Vrouw & Baby 13/14
  • Heart & Lungs in business, annual report 2014
    Heart & Lungs in business, annual report 2014
  • Hart & Longen in bedrijf, jaarbeeld 2014
    Hart & Longen in bedrijf, jaarbeeld 2014
  • Resultaten in balans
    Resultaten in balans
  • Jaarbeeld Cardiologie 2013
    Jaarbeeld Cardiologie 2013
  • Annual report Cardiology 2013
    Annual report Cardiology 2013
  • Jaarbeeld Cardiologie 2013 A4
    Jaarbeeld Cardiologie 2013 A4
  • Jaarbeeld Hart & Longen 2013
    Jaarbeeld Hart & Longen 2013
  • Annual report Heart & Lungs 2013
    Annual report Heart & Lungs 2013
  • MVO Magazine
    MVO Magazine

“Unaniem vinden we dat de patiënt centraal staat. Maar dit blijkt niet altijd uit onze organisatie van zorg die nog teveel uitgaat van een paternalistische werkwijze waarbij de zorgverlener het middelpunt vormt. Artsen zitten te vaak in de driver-seat, ook wanneer het niet nodig is.

 

Patiënten met hartfalen zijn chronisch ziek en moeten regelmatig naar het ziekenhuis. De specialist hoort dan hoe het gaat, waarna die mogelijk een andere medicatie of behandeling voorstelt. Vervolgens gaat de patiënt weer naar huis en een nieuwe afspraak volgt.

 

Te omslachtig en tamelijk ouderwets. Dit kan sneller, doeltreffender en patiëntvriendelijker. Daarom zijn we begonnen met een digitaal zelfmanagementsysteem voor patiënten met hartfalen: EMPOWER. Hierin staan patiënten aan het roer, zij voeren de regie over hun aandoening. Patiënten voeren zelf thuis metingen uit, zoals bloeddruk en gewicht, die automatisch worden doorgestuurd naar het systeem.

 

Vallen de meetwaarden niet binnen de normaalwaarden, dan krijgen zij daar direct een melding van, op pc of tablet. Ook de agenda van de cardioloog of verpleegkundige is voor patiënten beschikbaar, zodat ze zelf een teleconsult kunnen inplannen. Tijdens zo’n consult sturen wij desgewenst bij, geven advies of raden aan toch even langs het ziekenhuis te komen. De regelmatig terugkerende ziekenhuisbezoeken zijn dus niet langer vanzelfsprekend. Het meeste fysieke contact zal dan ook in de toekomst verlopen via de huisarts en de thuiszorg. Cardiologen komen in beeld als patiënten daadwerkelijk opgenomen moeten worden of als een interventie nodig is.

 

Het gevolg is dat de hartfalenzorg in het ziekenhuis in de toekomst op een andere manier ingericht zal worden. Patiënten, verpleegkundigen, cardiologen, huisartsen en overige betrokken zorgverleners werken intercollegiaal en multidisciplinair samen, zowel intern als extern.

 

Er is dan een gezamenlijk loket met daarachter verschillende zorgpaden nodig: welke zorg kan het beste waar geleverd worden aan welke patiënt? De introductie van een digitaal zelfmanagementsysteem voor patiënten en het toegankelijk maken van het EPD zullen het makkelijker maken voor de patiënt en de zorgverlener om zich door de verschillende instanties te bewegen .

 

Hiermee vervagen de grenzen tussen ons ziekenhuis, de patiënt en externe zorgverleners en onderzoekers. Daarnaast zullen data makkelijk beschikbaar zijn voor onderzoek. Patiënten leveren ons die namelijk zelf aan via het digitale zelfmanagementplatform, die wij vervolgens gebruiken - mits uiteraard toestemming is gegeven. Dit maakt het ook gemakkelijker om patiënten te identificeren en te benaderen voor toekomstige onderzoeken. Met de patiënt daadwerkelijk centraal is het zaak dat wij alle kennis optimaal blijven delen en onze krachten bundelen.”

  • MENU
  • 6 - 8
  • Share
Overzicht edities

Team Interactieve Media 2016

Jaarbeeld 2016 afdeling Genetica

Speerpunt Cancer Center

Jaarbeeld Urologie 2015

Jaarbeeld Cardiologie 2015

Annual Report Heart & Lungs 2015

Jaarbeeld Hart & Longen 2015

Duurzaamheidsverslag 2015, UMC Utrecht

Strategie facilitair bedrijf

Jaarbeeld Cardiologie 2014

Patient Centraal

Jaarbeeld divisie Vrouw & Baby 13/14

Heart & Lungs in business, annual report 2014

Hart & Longen in bedrijf, jaarbeeld 2014

Resultaten in balans

Jaarbeeld Cardiologie 2013

Annual report Cardiology 2013

Jaarbeeld Cardiologie 2013 A4

Jaarbeeld Hart & Longen 2013

Annual report Heart & Lungs 2013

MVO Magazine