• Share
  • Magazine doorsturen
  • Contact
  • Zoeken in edities
  • Volledig scherm

  • Team Interactieve Media 2016
    Team Interactieve Media 2016
  • Jaarbeeld 2016 afdeling Genetica
    Jaarbeeld 2016 afdeling Genetica
  • Speerpunt Cancer Center
    Speerpunt Cancer Center
  • Jaarbeeld Urologie 2015
    Jaarbeeld Urologie 2015
  • Jaarbeeld Cardiologie 2015
    Jaarbeeld Cardiologie 2015
  • Annual Report Heart & Lungs 2015
    Annual Report Heart & Lungs 2015
  • Jaarbeeld Hart & Longen 2015
    Jaarbeeld Hart & Longen 2015
  • Duurzaamheidsverslag 2015, UMC Utrecht
    Duurzaamheidsverslag 2015, UMC Utrecht
  • Strategie facilitair bedrijf
    Strategie facilitair bedrijf
  • Jaarbeeld Cardiologie 2014
    Jaarbeeld Cardiologie 2014
  • Patient Centraal
    Patient Centraal
  • Jaarbeeld divisie Vrouw & Baby 13/14
    Jaarbeeld divisie Vrouw & Baby 13/14
  • Heart & Lungs in business, annual report 2014
    Heart & Lungs in business, annual report 2014
  • Hart & Longen in bedrijf, jaarbeeld 2014
    Hart & Longen in bedrijf, jaarbeeld 2014
  • Resultaten in balans
    Resultaten in balans
  • Jaarbeeld Cardiologie 2013
    Jaarbeeld Cardiologie 2013
  • Annual report Cardiology 2013
    Annual report Cardiology 2013
  • Jaarbeeld Cardiologie 2013 A4
    Jaarbeeld Cardiologie 2013 A4
  • Jaarbeeld Hart & Longen 2013
    Jaarbeeld Hart & Longen 2013
  • Annual report Heart & Lungs 2013
    Annual report Heart & Lungs 2013
  • MVO Magazine
    MVO Magazine

“Geen patiënt is hetzelfde. Dat ligt voor de hand, maar pas echt merkte ik dit toen ik als verpleegkundige eerstverantwoordelijk was voor de intensieve zorg aan een patiënt.

 

Ik kreeg te maken met een patiënt die een longtransplantatie had ondergaan en vaak in het ziekenhuis verbleef. Het ging steeds slechter met haar, ze kwam op de IC en naarmate de zorg intensiever werd, kregen wij een steeds beter contact. Wat ik toen vooral heb geleerd is dat je bij iedere patiënt altijd het brede plaatje in de gaten moet houden. Naast de aandoening heeft ieder een eigen achtergrond, een kenmerkende thuissituatie. Zo valt het me altijd weer op dat patiënten graag foto’s van thuis willen laten zien. Neem er de tijd voor, later zullen patiënten het je sneller vertellen als er wat aan de hand is.

 

Met eigen ogen wil ik zien dat mijn patiënt zo goed mogelijk verzorgd en comfortabel is. Ik wil dat ook hun gelaatsuitdrukking mij zegt dat zij zich gehoord voelen en dat ze snappen waar ik en mijn collega-zorgverleners mee bezig zijn en waarom.

 

Nu staan we vaak met computers aan het bed voor bijvoorbeeld een verpleegkundige screening. Dit moet je niet als een verplichting benaderen, omdat het protocol het nu eenmaal voorschrijft, maar als een mogelijkheid om in contact te treden met jouw patiënt. Het is meer dan even snel tussen de bedrijven door digitaal een lijstje afvinken.

 

Ik probeer altijd een persoonlijk gesprek aan te gaan. Ik observeer dan mijn patiënten en zie het als een kans om goed te weten te komen wat er in ze omgaat. Vanuit deze benadering kom je zoveel meer te weten. Het is even investeren maar het levert je uiteindelijk zoveel meer extra kennis op, zodat je sneller betere zorg aan je patiënten kunt leveren. Doeltreffend en veilig.

 

Ook zit ik in de divisiebrede Werkgroep Verpleegkundig Onderzoek. Als we een wijziging willen aanbrengen in een zorgprotocol, slaan we er eerst de internationale wetenschappelijke literatuur op na. Een nieuwe interventie passen wij niet toe op gevoel, het moet verantwoord zijn, ‘evidence based’.

 

Op onze afdeling hangt vlakbij het bed van iedere patiënt een wit bordje. Hierop staan naam, hoofdbehandelaar, zaalarts, verpleegkundige en een voorlopige ontslagdatum. Sommigen snappen het niet, zit de patiënt bij jullie op de schopstoel? Nee, integendeel. Naast de zorg die wij in het ziekenhuis leveren is dit een reminder om samen met patiënten alvast na te denken over de periode na hun verblijf in het ziekenhuis. Hoe zit het met familie, is er thuiszorg geregeld? We willen alvast voor erna, samen met de patiënt, de meest passende voorbereidingen kunnen treffen. De zorg voor patiënten loopt door, over de grenzen van het ziekenhuis heen, en eindigt niet bij de uitgang.”

  • MENU
  • 5 - 8
  • Share
Overzicht edities

Team Interactieve Media 2016

Jaarbeeld 2016 afdeling Genetica

Speerpunt Cancer Center

Jaarbeeld Urologie 2015

Jaarbeeld Cardiologie 2015

Annual Report Heart & Lungs 2015

Jaarbeeld Hart & Longen 2015

Duurzaamheidsverslag 2015, UMC Utrecht

Strategie facilitair bedrijf

Jaarbeeld Cardiologie 2014

Patient Centraal

Jaarbeeld divisie Vrouw & Baby 13/14

Heart & Lungs in business, annual report 2014

Hart & Longen in bedrijf, jaarbeeld 2014

Resultaten in balans

Jaarbeeld Cardiologie 2013

Annual report Cardiology 2013

Jaarbeeld Cardiologie 2013 A4

Jaarbeeld Hart & Longen 2013

Annual report Heart & Lungs 2013

MVO Magazine