In dit jaardocument blikken we terug op 2020. Een jaar waarin de COVID-19-pandemie een enorme impact op de maatschappij, op onze organisatie en op iedereen individueel heeft gehad. Zowel op al onze mensen in de zorg, als in het onderzoek, het onderwijs en bij al onze ondersteunende diensten. Voor iedereen is 2020 een ongelofelijk intensief jaar geweest. Iedereen, in het UMC Utrecht en ondersteuning van buitenaf zoals medewerkers van het ministerie van Defensie, heeft zich in grote saamhorigheid en met veel creativiteit en doorzettingsvermogen ingezet om het UMC Utrecht door deze moeilijke periode te helpen. En dat doet iedereen nu nog steeds. Tegelijkertijd hebben we als umc en als medewerkers meer dan ooit onze relevantie en verantwoordelijkheid gevoeld en waarde gecreëerd voor patiënten en de maatschappij. 2020 was hiermee ook een ontzettend betekenisvol jaar.
Raad van bestuur aan het woord
Zorg voor COVID-19- en reguliere patiënten
Toen eind februari, begin maart het COVID-19-virus in alle hevigheid in Nederland uitbrak, was het voor het UMC Utrecht alle hens aan dek. Onze zorgmedewerkers hebben vanaf toen ongelofelijke inspanningen geleverd om aan COVID-19-patiënten uit de regio én uit andere regio’s in Nederland medische zorg te verlenen. Ook is er veel aandacht uitgegaan naar mentale ondersteuning van COVID-19-patiënten en hun naasten en revalidatie na opname. Tegelijkertijd hebben we alles op alles gezet om de reguliere zorg zoveel mogelijk door te laten gaan. Dit vergde en vergt nog steeds een enorme inspanning. Als we desondanks toch reguliere zorg moesten afschalen, operaties moesten uitstellen en patiënten teleur moesten stellen, was dit pijnlijk en bracht dit onzekerheid en angst voor patiënten met zich mee. Vanzelfsprekend zijn we hier met de grootste zorgvuldigheid mee omgegaan. Ook hebben we ervoor gezorgd dat acute zorg altijd doorgang heeft kunnen vinden.
Versnelling op belangrijke thema’s
Parallel aan de directe inzet voor COVID-19 in de zorg en in onderzoek hebben we ons slagvaardig aangepast aan de situatie en deze ingezet voor versnelling op belangrijke thema’s uit onze strategie Connecting Worlds. Deze nieuwe strategie lanceerden we in maart 2020 en werd door de COVID-19-pandemie nog relevanter. Aan de ene kant voelde het vreemd om middenin een crisis te besluiten over een meerjarige strategie. Aan de andere kant zagen we overal om ons heen juist mooie voorbeelden van wat ons voor ogen stond. De crisis bevestigde dat onze richting voor de toekomst eigenlijk al was ingezet.
Digitalisering van de zorg
Zo is de digitalisering van zorg door de COVID-19-pandemie in een stroomversnelling geraakt. De behoefte aan en de toegevoegde waarde van bijvoorbeeld monitoring op afstand werd extra duidelijk. Patiënten hoeven hierdoor minder vaak naar het ziekenhuis te komen, kunnen eerder naar huis na een opname en hebben meer eigen regie. Ook verbetert de kwaliteit van zorg, doordat we ons zorgaanbod meer kunnen personaliseren. Daarnaast zorgen schaalbare, digitale oplossingen voor meer doelmatige en betaalbare zorg. In 2020 hebben we bijvoorbeeld de monitoring op afstand van patiënten met taaislijmziekte geïntensiveerd, de slimme pleister voor monitoring van COVID-19-patiënten geïntroduceerd en een medisch regiecentrum geopend, van waaruit onze medische professionals patiënten op afstand monitoren en ondersteuning op maat bieden.
Onderzoek versneld
COVID-19 heeft niet alleen de uitvoering van veel onderzoek vertraagd en belemmerd, maar ook onderzoek versneld. Denk aan de wereldwijde REMAP-CAP-studie, die het UMC Utrecht in Europa coördineert. Voor de pandemie werden onder deze paraplu vier interacterende studies uitgevoerd in circa vijftig ziekenhuizen wereldwijd. Inmiddels zijn dit dertien studies in ongeveer driehonderd ziekenhuizen overal ter wereld. REMAP-CAP heeft waardevolle resultaten opgeleverd, waardoor ernstig zieke COVID-19-patiënten die zijn opgenomen op de IC nu beter kunnen worden behandeld, het risico op overlijden aanzienlijk is verminderd en patiënten gemiddeld een week minder lang op de IC doorbrengen.
Intensivering samenwerking
Ook zijn we in het afgelopen jaar nog intensiever en nog meer multidisciplinair gaan samenwerken. Afdelingen en medewerkers die normaal geen of weinig contact met elkaar hadden, deelden kennis en capaciteit om COVID-zorg te kunnen verlenen, reguliere zorg zoveel mogelijk door te kunnen laten gaan en de nodige randvoorwaarden hiervoor te creëren. Tevens werd de samenwerking regionaal en landelijk geïntensiveerd, onder andere via het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ), met andere umc’s en het ministerie van Defensie voor de bovenregionale opvang van COVID-19-patiënten in het UMC Utrecht. Op het gebied van onderzoek hebben we ook succesvol samenwerkingen geïntensiveerd, in Nederland, Europa én wereldwijd. En, goede, intensieve en constructieve samenwerking met zorgverzekeraars heeft eraan bijgedragen dat ook onze bedrijfsvoering stabiel kon blijven functioneren.
Waardering van patiënten, studenten en medewerkers
Ook in deze roerige tijd, met veel uitdagingen en veranderingen, waardeerden onze patiënten en studenten de ervaringen die ze met ons hadden. Hier zijn we zeer dankbaar voor. De overall tevredenheid van patiënten is zelfs iets gestegen naar een 8,6 voor de polikliniek en een 8,5 voor de kliniek. Onder andere bleken patiënten de nieuwe ervaringen met consulten op afstand te waarderen. Ook voor onze studenten hebben we een grote omslag naar digitaal onderwijs gerealiseerd en ook dat onderwijs waarderen onze studenten als heel goed. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat coschappen en practica, die niet online gegeven kon worden, zoveel mogelijk doorgang konden vinden. Natuurlijk rekening houdend met de richtlijnen van de overheid. In 2020 beoordeelden ook meer medewerkers dan in 2019 werken bij het UMC Utrecht met een acht of hoger. De extra nadruk op de betekenis van ons werk draagt hier mogelijk aan bij.
Echter, werkdruk en de moeilijke omstandigheden, hebben ons ook veel gekost. Het ziekteverzuim steeg fors in 2020. Mensen hebben zich ten volle ingezet en raakten vermoeid. We hadden en hebben dan ook extra aandacht voor ondersteuning op psychosociaal gebied en hebben onze communicatie via digitale vormen versterkt en uitgebreid. Onder andere via regelmatige webinars en digitale nieuwsbrieven. Daarnaast hielpen en steunden collega’s onderling elkaar enorm. Ondanks dat we elkaar veel minder of vrijwel niet fysiek zagen, was de onderlinge verbinding en saamhorigheid in het UMC Utrecht in 2020 wellicht meer dan ooit tevoren.
We gaan door in 2021
Met welke uitdaging we onszelf ook geconfronteerd zagen, we hebben met elkaar de schouders eronder gezet en het voor elkaar gekregen. Bijna 12.000 mensen in het UMC Utrecht hebben, ieder vanuit hun eigen professie, een enorme veerkracht, verantwoordelijkheid en creativiteit getoond. Hier zijn we ongelofelijk trots op.
Ook in 2021 kan de samenleving op ons vertrouwen. We hopen dat door vaccinatie de COVID-19-besmettingen en opnames snel zullen teruglopen, de druk op onze zorgmedewerkers zal verlichten en we de reguliere zorg weer in z’n geheel kunnen uitvoeren. En we verwachten dat na de zomer de nieuwe werkelijkheid duidelijk zichtbaar zal worden. Vanzelfsprekend stellen we onszelf hierbij vragen als: wat hebben we geleerd, wat willen we achter ons laten, en waar bouwen we op voort? Een mooie nieuwe ontwikkeling is bijvoorbeeld ons Programma voor toekomstbestendige verpleegkunde, waarmee we inspelen op de veranderende zorgvraag en onder andere werken aan loopbaanontwikkeling van verpleegkundigen, de positionering van de verpleegkundige discipline en innovaties. En, het in 2020 vastgestelde meerjarenplan Patiëntenparticipatie zorgt ervoor dat we verdere stappen maken in het continu voeren van de dialoog met patiënten.
We gaan door met het uitvoeren van onze nieuwe strategie, met onze lange termijnvisie op zorg en met onze dagelijkse werkzaamheden op het gebied van onderwijs, onderzoek en zorg. Alles wat nodig is om samen de gezondheid van mensen te verbeteren en de zorg van morgen te creëren. Waarde toevoegen aan het leven van mensen, omdat ieder mens telt.”
Namens de Raad van Bestuur,
Margriet Schneider
Voorzitter