Van observatie tot behandelplan

Van observatie tot
behandelplan

Tijdens de opname vindt er elke week een behandel-evaluatie plaats, dit noemen we ook wel een zorg afstemmingsgesprek (ZAG). Hierin bespreken waar jij samen met ons de afgelopen week aan hebt gewerkt. Daarnaast maken we afspraken over hoe de opname/behandeling de komende week zal verlopen. Bij dit overleg zijn verschillende disciplines betrokken welke elk een bijdrage zullen leveren.

Naast de verschillende disciplines ben jij en zijn je ouders/verzorgers en ambulant behandelaar ook aanwezig bij een ZAG. Ook kunnen wij ter voorbereiding informatie opvragen bij eerdere behandelaren. Dit doen wij altijd in overleg met jou en je ouders/verzorgers.

Zorgpadkaart

We hebben het verloop van een klinische opname overzichtelijk in beeld gebracht middels een Zorgpadkaart (klik op de afbeelding voor vergroting):

Het basisprogramma en therapieën

In de kliniek hanteren we zo veel mogelijk een vast programma. Het programma is erop gericht een goede (dag)structuur te ontwikkelen. Tijdens opname is het de bedoeling dat je meedraait in het vaste programma. Er kunnen tijdens de programmaonderdelen onderwerpen naar voren komen die van belang zijn voor de behandeling. Deelname aan het programma geeft bovendien observatiemomenten voor het behandelteam en is een essentieel onderdeel van de behandeling.

Activiteitentherapie (AT)

De activiteitentherapie biedt handvaardigheidstechnieken zoals tekenen, schilderen, textiele werkvormen en hout- en leerbewerking. Daarnaast behoren koken, werken met de computer en aandacht voor actualiteiten tot de mogelijkheden binnen het programma. De doelstellingen van de verschillende programmaonderdelen zijn onder meer het versterken van het gevoel van eigenwaarde, verbeteren van de concentratie, hobbyontwikkeling, handvaardigheidsontwikkeling en werken aan sociale vaardigheden. Dit programmaonderdeel vindt minimaal één keer per dag plaats.

Bewegingsagogiek (BA)

Bij bewegingsagogiek staat het in beweging komen centraal. Met lichamelijke oefeningen en sport- en spelsituaties proberen we om tot actie en interactie te komen. Dit onderdeel vindt minimaal vier keer per week plaats. Daarnaast is er één keer per week zwemmen en één keer per week dans.

Modules

Naast het basisprogramma bestaat de mogelijkheid om verschillende modules te volgen. Een overzicht van de modules zijn te vinden in de “Modulewaaier afdeling psychiatrie”. Deze is te vinden op de afdeling. Samen met jou kijken we welke modules voor jou geschikt zijn. Hierbij kun je denken aan running therapie, een training stressmanagement of koken.

School

De Prof. F. Redl school besteedt veel zorg aan de leervaardigheden van de jongeren. Het behandelteam heeft wekelijks overleg over met de school. Tijdens de periode van opname proberen we, als vrijheden het toe laten, school te herstarten en/of behouden. Je gaat dan twee keer per dag een lesuur naar school. Door je eigen schoolboeken mee te nemen wordt er geprobeerd het onderwijs zoveel mogelijk op jouw eigen school aan te laten sluiten.

Van observatie
tot behandelplan

Tijdens de opname vindt er elke week een behandel-evaluatie plaats, dit noemen we ook wel een zorg afstemmingsgesprek (ZAG). Hierin bespreken waar jij samen met ons de afgelopen week aan hebt gewerkt. Daarnaast maken we afspraken over hoe de opname/behandeling de komende week zal verlopen. Bij dit overleg zijn verschillende disciplines betrokken welke elk een bijdrage zullen leveren.

Naast de verschillende disciplines ben jij en zijn je ouders/verzorgers en ambulant behandelaar ook aanwezig bij een ZAG. Ook kunnen wij ter voorbereiding informatie opvragen bij eerdere behandelaren. Dit doen wij altijd in overleg met jou en je ouders/verzorgers.

Zorgpadkaart

We hebben het verloop van een klinische opname overzichtelijk in beeld gebracht middels een Zorgpadkaart:

Het basisprogramma en therapieën

In de kliniek hanteren we zo veel mogelijk een vast programma. Het programma is erop gericht een goede (dag)structuur te ontwikkelen. Tijdens opname is het de bedoeling dat je meedraait in het vaste programma. Er kunnen tijdens de programmaonderdelen onderwerpen naar voren komen die van belang zijn voor de behandeling. Deelname aan het programma geeft bovendien observatiemomenten voor het behandelteam en is een essentieel onderdeel van de behandeling.

Activiteitentherapie (AT)

De activiteitentherapie biedt handvaardigheidstechnieken zoals tekenen, schilderen, textiele werkvormen en hout- en leerbewerking. Daarnaast behoren koken, werken met de computer en aandacht voor actualiteiten tot de mogelijkheden binnen het programma. De doelstellingen van de verschillende programmaonderdelen zijn onder meer het versterken van het gevoel van eigenwaarde, verbeteren van de concentratie, hobbyontwikkeling, handvaardigheidsontwikkeling en werken aan sociale vaardigheden. Dit programmaonderdeel vindt minimaal één keer per dag plaats.

Bewegingsagogiek (BA)

Bij bewegingsagogiek staat het in beweging komen centraal. Met lichamelijke oefeningen en sport- en spelsituaties proberen we om tot actie en interactie te komen. Dit onderdeel vindt minimaal vier keer per week plaats. Daarnaast is er één keer per week zwemmen en één keer per week dans.

Modules

Naast het basisprogramma bestaat de mogelijkheid om verschillende modules te volgen. Een overzicht van de modules zijn te vinden in de “Modulewaaier afdeling psychiatrie”. Deze is te vinden op de afdeling. Samen met jou kijken we welke modules voor jou geschikt zijn. Hierbij kun je denken aan running therapie, een training stressmanagement of koken.

School

De Prof. F. Redl school besteedt veel zorg aan de leervaardigheden van de jongeren. Het behandelteam heeft wekelijks overleg over met de school. Tijdens de periode van opname proberen we, als vrijheden het toe laten, school te herstarten en/of behouden. Je gaat dan twee keer per dag een lesuur naar school. Door je eigen schoolboeken mee te nemen wordt er geprobeerd het onderwijs zoveel mogelijk op jouw eigen school aan te laten sluiten.