Informatie over ADHD

Bij uw leerling is de diagnose ADHD gesteld.  ADHD is een afkorting van het Engelse “Attention Deficit Hyperactivity Disorder”. 

In Nederland spreken we van een  aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. U vindt hieronder de  belangrijkste informatie over ADHD en op de volgende pagina informatie  over onderwijs en ADHD evenals tips voor de leerkracht.

Voor ouders en kind is het van belang dat ze  goed geïnformeerd zijn over de diagnose, zodat ze problemen die ermee  samenhangen beter kunnen begrijpen. Daarvoor bieden wij diverse  mogelijkheden zowel individueel als in groepsverband. Daarnaast kan het  ook leerkrachten helpen om het kind beter te begrijpen als zij goede  informatie hebben over de diagnose.

Medicijnen kunnen ervoor zorgen dat het kind minder druk en impulsief is en dat aandacht en concentratie verbeteren.

In diverse onderzoeken bekijken we of andere behandelvormen een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan de behandeling van ADHD.

Wat zijn mogelijke behandelingen voor ADHD?

ADHD is voor een deel erfelijk.  Onderzoek  leert dat de structuur van de hersenen wat afwijkt en de samenwerking  tussen bepaalde hersengebieden minder goed verloopt. Bij deze  samenwerking zijn bepaalde neurotransmitters betrokken waarbij het  evenwicht lijkt verstoord.

Medicijnen kunnen het evenwicht tussen deze  stoffen tijdelijk veranderen, waardoor de samenwerking tussen de  hersencellen en  hersendelen ook kan verbeteren.

Ook binnen het UMC Utrecht Hersencentrum wordt  wetenschappelijk onderzoek gedaan naar ADHD. Voor meer informatie, zie www.niche-lab.nl.

Wat zijn oorzaken van ADHD?

Zijn er soorten ADHD?

Er zijn drie (sub)typen van ADHD:

  1. ADHD met vooral aandachts- en concentratie problemen;
  2. ADHD met vooral hyperactiviteit en impulsiviteit;
  3. ADHD met zowel aandachtsconcentratieproblemen als hyperactiviteit en impulsiviteit; dit komt het meeste voor.

Wanneer is er sprake van ADHD?

De eerder genoemde verschijnselen kunnen ook voorkomen bij mensen zonder ADHD.
Er is sprake van ADHD als een combinatie van deze kenmerken de normale ontwikkeling thuis, op school, op het werk of in contact met leeftijdsgenoten ernstig belemmert.

Positieve kanten van ADHD
Als een kind ADHD heeft, kunnen veel dingen  ook goed gaan. Iemand met ADHD kan spontaan en energiek zijn, creatief  en doortastend, sportief en eerlijk. Ook eigenschappen als gevoel voor  humor, gevoeligheid en zorgzaamheid passen bij iemand met ADHD.

Waar kan uw leerling last van hebben?

  • Aandachts- en concentratieproblemen
    Dit betekent bijvoorbeeld: snel afgeleid zijn, moeite hebben met zich lang op één ding richten, slordigheidsfouten maken, niet luisteren naar instructies, dingen niet afmaken, alles tegelijk doen, vergeetachtig zijn, dingen kwijt zijn. 
  • Hyperactief gedrag            
    Dit  betekent bijvoorbeeld: niet stil kunnen zitten, steeds met handen en voeten bewegen, wiebelen of friemelen, een gevoel van continue innerlijke rusteloosheid, niet kunnen stoppen met praten.
  • Impulsief gedrag            
    Dit  betekent bijvoorbeeld: niet denken maar doen, moeite hebben met op de beurt te wachten, impulsief geld uitgeven of gokken en eenmaal ergens mee bezig kan het moeilijk zijn te stoppen.

Bij ADHD komende de volgende problemen ook vaak voor: 

  • Leerproblemen
  • Slaapproblemen
  • Last van angst
  • Last van tics (plotse onwillekeurige bewegingen of geluiden)
  • Moeite met gezag
  • Bewegingsproblemen (struikelen, niet netjes schrijven)
  • Problemen in sociale situaties 
  • Planningsproblemen

Wat zijn verschijnselen van ADHD?

ADHD komt in de basisschoolleeftijd voor bij ongeveer 3-5 van de 100 kinderen. In elke schoolklas zit dus gemiddeld één kind met ADHD. Op de middelbare school komt ADHD voor bij ongeveer 1 of 2 op de 100 adolescenten. Van de volwassenen heeft ongeveer 1 op de 100 ADHD. ADHD komt ongeveer vier keer vaker voor bij jongens dan bij meisjes.

Hoe vaak komt ADHD voor?

Informatie over ADHD

Bij uw leerling is de diagnose ADHD gesteld.  ADHD is een afkorting van het Engelse “Attention Deficit Hyperactivity Disorder”. 

In Nederland spreken we van een  aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. U vindt hieronder de  belangrijkste informatie over ADHD en op de volgende pagina informatie  over onderwijs en ADHD evenals tips voor de leerkracht.

ADHD komt in de basisschoolleeftijd voor bij ongeveer 3-5 van de 100 kinderen. In elke schoolklas zit dus gemiddeld één kind met ADHD. Op de middelbare school komt ADHD voor bij ongeveer 1 of 2 op de 100 adolescenten. Van de volwassenen heeft ongeveer 1 op de 100 ADHD. ADHD komt ongeveer vier keer vaker voor bij jongens dan bij meisjes.

Hoe vaak komt ADHD voor?

Positieve kanten van ADHD
Als een kind ADHD heeft, kunnen veel dingen  ook goed gaan. Iemand met ADHD kan spontaan en energiek zijn, creatief  en doortastend, sportief en eerlijk. Ook eigenschappen als gevoel voor  humor, gevoeligheid en zorgzaamheid passen bij iemand met ADHD.

Waar kan uw leerling last van hebben?

  • Aandachts- en concentratieproblemen
    Dit betekent bijvoorbeeld: snel afgeleid zijn, moeite hebben met zich lang op één ding richten, slordigheidsfouten maken, niet luisteren naar instructies, dingen niet afmaken, alles tegelijk doen, vergeetachtig zijn, dingen kwijt zijn. 
  • Hyperactief gedrag            
    Dit  betekent bijvoorbeeld: niet stil kunnen zitten, steeds met handen en voeten bewegen, wiebelen of friemelen, een gevoel van continue innerlijke rusteloosheid, niet kunnen stoppen met praten.
  • Impulsief gedrag            
    Dit  betekent bijvoorbeeld: niet denken maar doen, moeite hebben met op de beurt te wachten, impulsief geld uitgeven of gokken en eenmaal ergens mee bezig kan het moeilijk zijn te stoppen.

Bij ADHD komende de volgende problemen ook vaak voor: 

  • Leerproblemen
  • Slaapproblemen
  • Last van angst
  • Last van tics (plotse onwillekeurige bewegingen of geluiden)
  • Moeite met gezag
  • Bewegingsproblemen (struikelen, niet netjes schrijven)
  • Problemen in sociale situaties 
  • Planningsproblemen

Wat zijn verschijnselen van ADHD?

De eerder genoemde verschijnselen kunnen ook voorkomen bij mensen zonder ADHD.
Er is sprake van ADHD als een combinatie van deze kenmerken de normale ontwikkeling thuis, op school, op het werk of in contact met leeftijdsgenoten ernstig belemmert.

Wanneer is er sprake van ADHD?

Er zijn drie (sub)typen van ADHD:

  1. ADHD met vooral aandachts- en concentratie problemen;
  2. ADHD met vooral hyperactiviteit en impulsiviteit;
  3. ADHD met zowel aandachtsconcentratieproblemen als hyperactiviteit en impulsiviteit; dit komt het meeste voor.

Zijn er soorten ADHD?

ADHD is voor een deel erfelijk.  Onderzoek  leert dat de structuur van de hersenen wat afwijkt en de samenwerking  tussen bepaalde hersengebieden minder goed verloopt. Bij deze  samenwerking zijn bepaalde neurotransmitters betrokken waarbij het  evenwicht lijkt verstoord.

Medicijnen kunnen het evenwicht tussen deze  stoffen tijdelijk veranderen, waardoor de samenwerking tussen de  hersencellen en  hersendelen ook kan verbeteren.

Ook binnen het UMC Utrecht Hersencentrum wordt  wetenschappelijk onderzoek gedaan naar ADHD. Voor meer informatie, zie www.niche-lab.nl.

Wat zijn oorzaken van ADHD?

Wat zijn mogelijke behandelingen voor ADHD?

Voor ouders en kind is het van belang dat ze  goed geïnformeerd zijn over de diagnose, zodat ze problemen die ermee  samenhangen beter kunnen begrijpen. Daarvoor bieden wij diverse  mogelijkheden zowel individueel als in groepsverband. Daarnaast kan het  ook leerkrachten helpen om het kind beter te begrijpen als zij goede  informatie hebben over de diagnose.

Medicijnen kunnen ervoor zorgen dat het kind minder druk en impulsief is en dat aandacht en concentratie verbeteren.

In diverse onderzoeken bekijken we of andere behandelvormen een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan de behandeling van ADHD.

Informatie over ADHD