Na het ontslag

Ook hier geldt weer dat we vooraf moeilijk  kunnen inschatten hoe het herstelproces verloopt en wanneer u weer naar  huis mag. De zaalarts en/of fysiotherapeuten geven u een advies over het  natraject.

Werk
Als u de dag goed doorkomt maar nog wel klachten heeft, kan het geen kwaad weer aan het werk te gaan. Soms gaat het werken met klachten moeilijker, dat is begrijpelijk. Doe het rustig aan en bespreek met uw bedrijfsarts en uw werkgever wat u wel en (nog) niet kunt. Maak eventueel samen een plan waarin u uw werkzaamheden langzaam weer opbouwt. Laat u niet snel ontmoedigen als u last heeft van een terugval. Dat is gebruikelijk en meestal gaat het snel weer de goede kant op.

Sport
Alleen sporten met een risico op hoofd- en hersenletsel raden wij af, zoals boksen, rugby of voetbal. Andere sporten kunnen prima als u zich goed voelt.

Werk en sport

Adviezen voor een goede balans

Na een traumatisch hoofd en/of hersenletsel  hebben veel mensen last van vermoeidheid. U kunt lichamelijk sneller  vermoeid zijn (bijvoorbeeld na een wandeling) maar ook na activiteiten  als lezen, een gesprek voeren of in een drukke omgeving zijn. Dit noemen  we mentale vermoeidheid.  Het is belangrijk om een nieuwe balans te  vinden tussen de activiteiten die u doet en dat wat u aan kan.

Met onderstaande adviezen zorgt u ervoor dat u zichzelf niet overbelast, maar ook niet te weinig doet.

  • Wissel rust en activiteiten af. Mentale  activiteiten en een prikkel-rijke omgeving (televisiekijken,  computergebruik, videospelletjes, drukke ruimtes, grote groepen mensen,  fel licht/hard geluid en dubbeltaken) zijn daarbij vermoeiender dan de  activiteiten die u automatisch doet (zoals licht huishoudelijk werk en  klusjes). Stop met een activiteit als u merkt dat u vermoeid raakt. 
  • Houdt rekening met afspraken of activiteiten  buitenshuis. Ze zijn vaak vermoeiender dan u inschat. Deze activiteit  komt in plaats van een dagelijkse activiteit, zoals het huishouden of  boodschappen doen. U kunt dus of het ene of het andere doen. 
  • Bij rusten kunt u denken aan even liggen op  bed of bank of even te zitten en wat te drinken. De tv of radio daarbij  aan hebben geeft vaak te veel prikkels en kost mentale energie.  Een  langere pauze (even slapen) kunt u beter midden op de dag plannen (bv na  het middag eten). Hierdoor voorkomt u dat u ’s avonds niet meer in  slaap kunt komen.
  • Probeer dagelijks lichaamsbeweging te nemen  door even naar buiten te gaan om te wandelen of fietsen. Het liefst in  een rustige omgeving (park, bos). Dit helpt ook goed om het hoofd leeg  te maken na een zware activiteit of afspraak.
  • Geef zelf uw grens aan, anderen zien niet aan u dat u vermoeid bent. Probeer teveel bezoek te vermijden.
  • Drink geen alcohol, dit verergert uw klachten en vertraagt het herstel.
  • Herstellen na een neurotrauma kost tijd en  loopt nooit in een rechte lijn. De ene dag kunt u meer aan dan de andere  dag. Pas uw plannen daarop aan. 
  • Indien u merkt dat u moeite heeft om deze regels toe te passen, meld dit dan bij uw controlebezoek in het ziekenhuis.

Tijdelijke gedragsveranderingen

Na een traumatisch hoofd- en/of hersenletsel kunnen mensen zich anders gedragen dan zij voor het trauma deden. Daar kunnen zij niets aan doen: de hersenen geven nu eenmaal die signalen aan het lichaam. Mensen kunnen extra onrustig of angstig zijn. Of zij gedragen zich ontremd, dat wil zeggen dat zij zelf niet kunnen inschatten wanneer zij rust moeten nemen.

Lichamelijke klachten
Hoofdpijn, overgevoeligheid voor licht of geluid, duizeligheid en evenwichtsproblemen, vermoeidheid, slaapproblemen, verminderde reuk of smaak.

Problemen met gedrag en emotie
Prikkelbaar, impulsief, last van stemmingswisselingen, gebrek aan initiatief.

Problemen met denken
Problemen met aandacht, concentratie en geheugen en met het plannen en verrichten van activiteiten.

U mag paracetamol tegen de pijn gebruiken: maximaal 4 keer per dag 2 tabletten paracetamol (a 500 mg). De paracetamol kan de pijn onderdrukken, waardoor u overdag beter functioneert en 's nachts beter slaapt.

Pijnstillers

U kunt last hebben van zogenaamde posttraumatische klachten. Dit zijn klachten die na het ongeval (trauma) kunnen optreden: 

  • Hoofdpijn.
  • Duizeligheid.
  • Wazig zien.
  • Trager informatie verwerken.
  • Geheugen- en concentratieproblemen.
  • Moeite met taken waarbij aandacht en inspanning nodig zijn.
  • Sneller vermoeid zijn en slaperigheid.
  • Sneller geïrriteerd zijn.
  • Overgevoeligheid voor licht en geluid.
  • Oorsuizen en gehoorverlies.

Deze klachten zijn normaal en meestal hoeft u  zich hierover geen zorgen te maken. Mochten ze aanhouden, neem dan  contact op met uw huisarts.

Mogelijke klachten

Na het ontslag

Ook hier geldt weer dat we vooraf moeilijk  kunnen inschatten hoe het herstelproces verloopt en wanneer u weer naar  huis mag. De zaalarts en/of fysiotherapeuten geven u een advies over het  natraject.

U kunt last hebben van zogenaamde posttraumatische klachten. Dit zijn klachten die na het ongeval (trauma) kunnen optreden: 

  • Hoofdpijn.
  • Duizeligheid.
  • Wazig zien.
  • Trager informatie verwerken.
  • Geheugen- en concentratieproblemen.
  • Moeite met taken waarbij aandacht en inspanning nodig zijn.
  • Sneller vermoeid zijn en slaperigheid.
  • Sneller geïrriteerd zijn.
  • Overgevoeligheid voor licht en geluid.
  • Oorsuizen en gehoorverlies.

Deze klachten zijn normaal en meestal hoeft u  zich hierover geen zorgen te maken. Mochten ze aanhouden, neem dan  contact op met uw huisarts.

Mogelijke klachten

U mag paracetamol tegen de pijn gebruiken: maximaal 4 keer per dag 2 tabletten paracetamol (a 500 mg). De paracetamol kan de pijn onderdrukken, waardoor u overdag beter functioneert en 's nachts beter slaapt.

Pijnstillers

Na een traumatisch hoofd- en/of hersenletsel kunnen mensen zich anders gedragen dan zij voor het trauma deden. Daar kunnen zij niets aan doen: de hersenen geven nu eenmaal die signalen aan het lichaam. Mensen kunnen extra onrustig of angstig zijn. Of zij gedragen zich ontremd, dat wil zeggen dat zij zelf niet kunnen inschatten wanneer zij rust moeten nemen.

Lichamelijke klachten
Hoofdpijn, overgevoeligheid voor licht of geluid, duizeligheid en evenwichtsproblemen, vermoeidheid, slaapproblemen, verminderde reuk of smaak.

Problemen met gedrag en emotie
Prikkelbaar, impulsief, last van stemmingswisselingen, gebrek aan initiatief.

Problemen met denken
Problemen met aandacht, concentratie en geheugen en met het plannen en verrichten van activiteiten.

Tijdelijke gedragsveranderingen

Na een traumatisch hoofd en/of hersenletsel  hebben veel mensen last van vermoeidheid. U kunt lichamelijk sneller  vermoeid zijn (bijvoorbeeld na een wandeling) maar ook na activiteiten  als lezen, een gesprek voeren of in een drukke omgeving zijn. Dit noemen  we mentale vermoeidheid.  Het is belangrijk om een nieuwe balans te  vinden tussen de activiteiten die u doet en dat wat u aan kan.

Met onderstaande adviezen zorgt u ervoor dat u zichzelf niet overbelast, maar ook niet te weinig doet.

  • Wissel rust en activiteiten af. Mentale  activiteiten en een prikkel-rijke omgeving (televisiekijken,  computergebruik, videospelletjes, drukke ruimtes, grote groepen mensen,  fel licht/hard geluid en dubbeltaken) zijn daarbij vermoeiender dan de  activiteiten die u automatisch doet (zoals licht huishoudelijk werk en  klusjes). Stop met een activiteit als u merkt dat u vermoeid raakt. 
  • Houdt rekening met afspraken of activiteiten  buitenshuis. Ze zijn vaak vermoeiender dan u inschat. Deze activiteit  komt in plaats van een dagelijkse activiteit, zoals het huishouden of  boodschappen doen. U kunt dus of het ene of het andere doen. 
  • Bij rusten kunt u denken aan even liggen op  bed of bank of even te zitten en wat te drinken. De tv of radio daarbij  aan hebben geeft vaak te veel prikkels en kost mentale energie.  Een  langere pauze (even slapen) kunt u beter midden op de dag plannen (bv na  het middag eten). Hierdoor voorkomt u dat u ’s avonds niet meer in  slaap kunt komen.
  • Probeer dagelijks lichaamsbeweging te nemen  door even naar buiten te gaan om te wandelen of fietsen. Het liefst in  een rustige omgeving (park, bos). Dit helpt ook goed om het hoofd leeg  te maken na een zware activiteit of afspraak.
  • Geef zelf uw grens aan, anderen zien niet aan u dat u vermoeid bent. Probeer teveel bezoek te vermijden.
  • Drink geen alcohol, dit verergert uw klachten en vertraagt het herstel.
  • Herstellen na een neurotrauma kost tijd en  loopt nooit in een rechte lijn. De ene dag kunt u meer aan dan de andere  dag. Pas uw plannen daarop aan. 
  • Indien u merkt dat u moeite heeft om deze regels toe te passen, meld dit dan bij uw controlebezoek in het ziekenhuis.

Adviezen voor een goede balans

Werk
Als u de dag goed doorkomt maar nog wel klachten heeft, kan het geen kwaad weer aan het werk te gaan. Soms gaat het werken met klachten moeilijker, dat is begrijpelijk. Doe het rustig aan en bespreek met uw bedrijfsarts en uw werkgever wat u wel en (nog) niet kunt. Maak eventueel samen een plan waarin u uw werkzaamheden langzaam weer opbouwt. Laat u niet snel ontmoedigen als u last heeft van een terugval. Dat is gebruikelijk en meestal gaat het snel weer de goede kant op.

Sport
Alleen sporten met een risico op hoofd- en hersenletsel raden wij af, zoals boksen, rugby of voetbal. Andere sporten kunnen prima als u zich goed voelt.

Werk en sport

Na het ontslag