Oefeningen en houdingsadviezen

Oefeningen en
houdingsadviezen
Oefeningen in de eerste 12 uur

In de eerste 12 uur zijn er een aantal oefeningen die u al kunt doen op bed. Deze oefeningen zorgen ervoor dat de spieren in de benen niet inactief worden en dat de bloedcirculatie goed op gang blijft. Bij voorkeur herhaalt u deze oefeningen elk uur.

De enkelpomp
Ga op de rug liggen met uw benen gestrekt op het matras. Trek uw tenen en voorvoet naar u toe en duw ze daarna weer weg. Herhaal de oefening 20 keer.

Buiging knie
Ga plat op uw rug op bed liggen. Buig uw knie zo ver mogelijk terwijl uw voet over de matras glijdt. Houd 10 tellen vast en ga langzaam weer terug. Herhaal deze oefening 10 keer en wissel van been.

Strekken knie
Ga op het bed liggen met uw benen gestrekt op de matras. Leun tegen de hoofdsteun aan. Laat de armen naast u rusten. Trek de voorvoet naar u toe en duw uw knie in de matras waarbij u de voorzijde van uw bovenbeenspieren aanspant. Herhaal deze oefening 10 keer en voer deze serie daarna nog 2 keer uit.

Oefeningen na 12 uur

Na 12 uur na de operatie kunt u uw lichaam iets meer gaan belasten en kunt u wat meer oefeningen doen. Probeer deze oefeningen drie keer per dag te herhalen.

Rug
Ga op uw rug liggen met gebogen knieën en uw voeten plat op de matras.Beweeg vervolgens de bijeengehouden knieën en voeten afwisselend naar rechts en naar links, terwijl uw heupen meedraaien en uw schouders op de matras blijven liggen.Voer de oefening langzaam uit. Zorg ervoor dat u niet verder gaat dan u rug toelaat, het is niet de bedoeling dat u last krijgt door het doen van deze oefening. Herhaal 10x.



Tenenloop/hakkenloop
Ga op uw tenen staan. Blijf op uw tenen staan terwijl u passen op de plaats maakt.Zodra u moe begint te worden stopt u om even te rusten. Herhaal de oefening drie keer. Als het moeilijk is om uw evenwicht te bewaren, voer de oefening dan uit terwijl u steun neemt aan het voeteneind van het bed. Deze oefening kunt u ook doen op de hakken in plaats van op de tenen.

Houdingsadvies bij in en uit bed gaan

Leg in zijligging de gebogen knieën iets over de rand van het bed. Span de buikspieren aan. Houd de knieën en voeten tegen elkaar en buig de knieën tot ongeveer 90 graden. De voeten liggen over de rand van het bed.

Met hulp van uw armen drukt u zich op. Gelijktijdig met het omhoog gaan van de romp, laat u beide onderbenen langs het bed zakken.

Voer de bewegingen vloeiend uit. Zorg ervoor, dat u de nek niet draait en dat uw schouders en uw hoofd in één lijn blijven. Als u weer gaat liggen voert u de beweging in de omgekeerde volgorde uit.

Probeer het zitten op de rand van het bed uit te voeren met de voeten ondersteund. Verdeel het gewicht gelijk over twee billen. Steun niet teveel op de handen. Zit actief, met gestrekte romp en probeer de schouders ontspannen te houden.

Houdingsadvies bij het gaan staan

Zet beide voeten op de grond en schuif met uw  billen zoveel mogelijk naar de rand van het bed of de stoel. Eventueel  kunt u het sterkste been naar achteren plaatsen en het andere wat naar  voren. Zet de handen op uw knieën en breng de schouders naar voren. Buig  in de heupen en breng uw gewicht naar voren. Houd hierbij de rug recht  en ga staan. Bij een stoel met armleuningen, kunt u bij het gaan staan,  gebruik maken van de armleuningen. 

Houdingsadvies bij het oppakken
van voorwerpen

De voorwerpen mogen niet zwaarder dan 5 kilo zijn. Bepaal van tevoren, van een kleine afstand, goed waar het te pakken object zich bevindt. Ga zo dicht mogelijk bij het te pakken object staan. Houd uw hoofd recht.







Reik met beide handen tegelijkertijd en pak het object met beide handen beet. Breng beide armen tegelijkertijd zo dicht mogelijk bij de romp op borsthoogte. Houdt datgene wat u tilt dichtbij uw bovenlijf.

Oefeningen na 12 uur

Na 12 uur na de operatie kunt u uw lichaam iets meer gaan belasten en kunt u wat meer oefeningen doen. Probeer deze oefeningen drie keer per dag te herhalen.








Rug
Ga op uw rug liggen met gebogen knieën en uw voeten plat op de matras.Beweeg vervolgens de bijeengehouden knieën en voeten afwisselend naar rechts en naar links, terwijl uw heupen meedraaien en uw schouders op de matras blijven liggen.Voer de oefening langzaam uit. Zorg ervoor dat u niet verder gaat dan u rug toelaat, het is niet de bedoeling dat u last krijgt door het doen van deze oefening. Herhaal 10x.








Tenenloop/hakkenloop
Ga op uw tenen staan. Blijf op uw tenen staan terwijl u passen op de plaats maakt.Zodra u moe begint te worden stopt u om even te rusten. Herhaal de oefening drie keer. Als het moeilijk is om uw evenwicht te bewaren, voer de oefening dan uit terwijl u steun neemt aan het voeteneind van het bed. Deze oefening kunt u ook doen op de hakken in plaats van op de tenen.

Houdingsadvies bij in en uit bed gaan

Leg in zijligging de gebogen knieën iets over de rand van het bed. Span de buikspieren aan. Houd de knieën en voeten tegen elkaar en buig de knieën tot ongeveer 90 graden. De voeten liggen over de rand van het bed.

Met hulp van uw armen drukt u zich op. Gelijktijdig met het omhoog gaan van de romp, laat u beide onderbenen langs het bed zakken.

Voer de bewegingen vloeiend uit. Zorg ervoor, dat u de nek niet draait en dat uw schouders en uw hoofd in één lijn blijven. Als u weer gaat liggen voert u de beweging in de omgekeerde volgorde uit.

Probeer het zitten op de rand van het bed uit te voeren met de voeten ondersteund. Verdeel het gewicht gelijk over twee billen. Steun niet teveel op de handen. Zit actief, met gestrekte romp en probeer de schouders ontspannen te houden.

Houdingsadvies bij het gaan staan

Zet beide voeten op de grond en schuif met uw  billen zoveel mogelijk naar de rand van het bed of de stoel. Eventueel  kunt u het sterkste been naar achteren plaatsen en het andere wat naar  voren. Zet de handen op uw knieën en breng de schouders naar voren. Buig  in de heupen en breng uw gewicht naar voren. Houd hierbij de rug recht  en ga staan. Bij een stoel met armleuningen, kunt u bij het gaan staan,  gebruik maken van de armleuningen. 

Oefeningen
en houdings-
adviezen
Oefeningen in de eerste 12 uur

In de eerste 12 uur zijn er een aantal oefeningen die u al kunt doen op bed. Deze oefeningen zorgen ervoor dat de spieren in de benen niet inactief worden en dat de bloedcirculatie goed op gang blijft. Bij voorkeur herhaalt u deze oefeningen elk uur.





De enkelpomp
Ga op de rug liggen met uw benen gestrekt op het matras. Trek uw tenen en voorvoet naar u toe en duw ze daarna weer weg. Herhaal de oefening 20 keer.





Buiging knie
Ga plat op uw rug op bed liggen. Buig uw knie zo ver mogelijk terwijl uw voet over de matras glijdt. Houd 10 tellen vast en ga langzaam weer terug. Herhaal deze oefening 10 keer en wissel van been.





Strekken knie
Ga op het bed liggen met uw benen gestrekt op de matras. Leun tegen de hoofdsteun aan. Laat de armen naast u rusten. Trek de voorvoet naar u toe en duw uw knie in de matras waarbij u de voorzijde van uw bovenbeenspieren aanspant. Herhaal deze oefening 10 keer en voer deze serie daarna nog 2 keer uit.

Houdingsadvies bij het oppakken
van voorwerpen

De voorwerpen mogen niet zwaarder dan 5 kilo zijn. Bepaal van tevoren, van een kleine afstand, goed waar het te pakken object zich bevindt. Ga zo dicht mogelijk bij het te pakken object staan. Houd uw hoofd recht.





Reik met beide handen tegelijkertijd en pak het object met beide handen beet. Breng beide armen tegelijkertijd zo dicht mogelijk bij de romp op borsthoogte. Houdt datgene wat u tilt dichtbij uw bovenlijf.