Algemene Informatie

Algemene informatie
Uw rechten

Alle patiënten hebben rechten die zijn  vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst  (WGBO). De wet regelt goede en veilige behandeling voor alle patiënten.  Sommige regelingen hangen samen met de leeftijd.

  • Voor behandeling van kinderen van 0 tot 12  jaar moet de wettelijk vertegenwoordiger (meestal zijn dat de ouders)  toestemming geven. Als beide ouders het wettelijk gezag hebben, moeten  ze allebei toestemming geven.
  • Voor behandeling van jongeren van 12 tot 16 jaar is toestemming nodig van de wettelijk vertegenwoordiger én de jongere.
  • Jongeren van 16 jaar en ouder bepalen zelf of  en hoe zij behandeld willen worden. Wij streven ernaar dit altijd in  samenspraak met ouders te doen.

Uw zorgverlener mag gegevens over de  diagnostiek en/of behandeling uit- wisselen met andere zorgverleners  binnen het UMC Utrecht. Als wij informatie van buiten het UMC Utrecht  nodig hebben (bijvoorbeeld de huisarts of het buurtteam), vragen wij  daarvoor altijd uw schriftelijke toestemming. 

Meer over toestemming en privacy kunt u lezen op de website van het UMC Utrecht.

Het Patiëntenportaal

Inzage in het medisch dossier is mogelijk via het patiëntenportaal: Mijn UMC Utrecht. Via dit portaal kunt u tevens onderzoeksresultaten inzien, e-consulten verzenden en herhaalrecepten aanvragen.

Ouders met het ouderlijk gezag kunnen gemachtigd worden voor inzage in het dossier van hun kind. Als uw kind 12 jaar of ouder is kunt u alleen gemachtigd worden als uw kind hier ook toestemming voor geeft.

Meer informatie vindt u via mijn UMC Utrecht.

Vergoeding en klachten

Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de financiering van alle jeugdzorg. Zoals de wet dat verplicht, dragen wij gegevens van uw kind over aan de gemeente waarin u en uw kind wonen. De gemeente ontvangt geen medische gegevens of compleet dossier. De gemeente wordt alleen geïnformeerd over het soort hulp, de begin- en verwachte einddatum van het hulptraject, en welke instelling de zorg biedt.

Klachten
De medewerkers van de polikliniek proberen u en uw kind zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het voorkomen dat u een opmerking of klacht heeft. Wij nodigen u uit dit zo snel mogelijk met ons te bespreken.

Wanneer dit niet naar uw tevredenheid verloopt, kunt u een klacht indienen bij de afdeling Patiëntenservice van het UMC Utrecht, te vinden in de Centrale Hal.

De medewerkers van de Patiëntenservice zijn ook telefonisch bereikbaar via telefoonnummer: 088 75 588 50.

Het UMC Utrecht is een academisch ziekenhuis waar mensen worden opgeleid in beroepen voor de gezondheidszorg. Op de poli Ontwikkelingsstoornissen vindt u artsen in opleiding tot psychiater, kinderpsychiater of psycholoog. Ook kunt u studenten geneeskunde en stagiaires van de opleiding verpleeg- kunde treffen, of sociaal pedagogisch hulpverleners. Zij worden begeleid door een ervaren medewerker uit hun eigen vakgebied.

Zorgverleners in opleiding
Een afspraak afzeggen

Het kan natuurlijk voorkomen dat u een keer een afspraak moet afzeggen. Wij vragen u om verhindering zo snel mogelijk - liefst uiterlijk 24 uur van tevoren - te melden bij on ons secretariaat via 088 75 574 70.

Informatiefilmpje Ontwikkelings
stoornissen

In onderstaand filmpje krijgt u in enkele minuten een beeld van de zorglijn Ontwikkelingsstoornissen:

Algemene informatie
Uw rechten

Alle patiënten hebben rechten die zijn  vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst  (WGBO). De wet regelt goede en veilige behandeling voor alle patiënten.  Sommige regelingen hangen samen met de leeftijd.

  • Voor behandeling van kinderen van 0 tot 12  jaar moet de wettelijk vertegenwoordiger (meestal zijn dat de ouders)  toestemming geven. Als beide ouders het wettelijk gezag hebben, moeten  ze allebei toestemming geven.
  • Voor behandeling van jongeren van 12 tot 16 jaar is toestemming nodig van de wettelijk vertegenwoordiger én de jongere.
  • Jongeren van 16 jaar en ouder bepalen zelf of  en hoe zij behandeld willen worden. Wij streven ernaar dit altijd in  samenspraak met ouders te doen.

Uw zorgverlener mag gegevens over de  diagnostiek en/of behandeling uit- wisselen met andere zorgverleners  binnen het UMC Utrecht. Als wij informatie van buiten het UMC Utrecht  nodig hebben (bijvoorbeeld de huisarts of het buurtteam), vragen wij  daarvoor altijd uw schriftelijke toestemming. 

Meer over toestemming en privacy kunt u lezen op de website van het UMC Utrecht.

Aanmelding en
intake

Inzage in het medisch dossier is mogelijk via het patiëntenportaal: Mijn UMC Utrecht. Via dit portaal kunt u tevens onderzoeksresultaten inzien, e-consulten verzenden en herhaalrecepten aanvragen.

Ouders met het ouderlijk gezag kunnen gemachtigd worden voor inzage in het dossier van hun kind. Als uw kind 12 jaar of ouder is kunt u alleen gemachtigd worden als uw kind hier ook toestemming voor geeft.

Meer informatie vindt u via mijn UMC Utrecht.

Vergoeding en klachten

Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de financiering van alle jeugdzorg. Zoals de wet dat verplicht, dragen wij gegevens van uw kind over aan de gemeente waarin u en uw kind wonen. De gemeente ontvangt geen medische gegevens of compleet dossier. De gemeente wordt alleen geïnformeerd over het soort hulp, de begin- en verwachte einddatum van het hulptraject, en welke instelling de zorg biedt.

Klachten
De medewerkers van de polikliniek proberen u en uw kind zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het voorkomen dat u een opmerking of klacht heeft. Wij nodigen u uit dit zo snel mogelijk met ons te bespreken.

Wanneer dit niet naar uw tevredenheid verloopt, kunt u een klacht indienen bij de afdeling Patiëntenservice van het UMC Utrecht, te vinden in de Centrale Hal.

De medewerkers van de Patiëntenservice zijn ook telefonisch bereikbaar via telefoonnummer: 088 75 588 50.

Zorgverleners in opleiding

Het UMC Utrecht is een academisch ziekenhuis waar mensen worden opgeleid in beroepen voor de gezondheidszorg. Op de poli Ontwikkelingsstoornissen vindt u artsen in opleiding tot psychiater, kinderpsychiater of psycholoog. Ook kunt u studenten geneeskunde en stagiaires van de opleiding verpleeg- kunde treffen, of sociaal pedagogisch hulpverleners. Zij worden begeleid door een ervaren medewerker uit hun eigen vakgebied.

Een afspraak afzeggen

Het kan natuurlijk voorkomen dat u een keer een afspraak moet afzeggen. Wij vragen u om verhindering zo snel mogelijk - liefst uiterlijk 24 uur van tevoren - te melden bij on ons secretariaat via 088 75 574 70.

Informatiefilmpje Ontwikkelings
stoornissen

In onderstaand filmpje krijgt u in enkele minuten een beeld van de zorglijn Ontwikkelingsstoornissen: