Beleid rondom veiligheid

Een belangrijk aspect van veiligheid is het leren hanteren van negatieve gevoelens, zoals boosheid. Uw kind leert de fases van boosheid bij zichzelf herkennen en om tijdig hulp te vragen. Hiervoor maken wij samen met u en uw kind een plan. Dit plan verwerken we in afspraken en in een gedragsprogramma, bijvoorbeeld het stoplichtprogramma of het weermodel. Het plan dat met uw kind gemaakt is, kunt u terugvinden in zijn of haar map.

Handelen bij fysieke agressie

Wanneer uw kind boos is en dit de veiligheid van uw kind en/of anderen in gevaar brengt, dan grijpen wij in. De groepsleiding is getraind in agressiehantering. Zo nodig pakken wij een kind vast om de situatie weer veilig te maken. Tevens beschikt de afdeling over een time-out ruimte. In deze ruimte laten we kinderen rustig worden, waarbij groepsleiding in contact blijft met het kind. Bij ernstige agressie, en daarmee gepaard gaande onveiligheid die langer aanhoudt, betrekken wij professionals die gericht zijn op het vergroten van de veiligheid, bijvoorbeeld Veilig Thuis. Soms kunnen we de veiligheid van het groepsklimaat onvoldoende waarborgen en kan uw kind niet langer op de afdeling zijn. Indien nodig besluiten we dan dat uw kind mee naar huis gaat, waarna wij met u bespreken hoe we de behandeling kunnen vervolgen.

Nabespreking

Wanneer uw kind boos is geweest en de groepsleiding heeft moeten ingrijpen, bespreken wij dit altijd na met uw kind. Waarom werd uw kind boos, hoe voorkomen we dat hij/zij een volgende keer boos wordt, wat helpt daarbij? Hiermee leert uw kind zich zelf te begrijpen en om te gaan met boosheid.

Uw kind kan ook getuige zijn van agressie door een ander kind. Ook dit bespreken we na. Als de gebeurtenis belastend is voor uw kind, stellen wij u op de hoogte.

Uw rol

Wij vragen u altijd telefonisch bereikbaar te zijn en zo nodig beschikbaar te zijn voor een gesprek met het behandelteam of aanwezigheid op de groep. Wij kunnen u dan tijdig informeren over gebeurtenissen op de groep die van invloed zijn op de behandeling van uw kind.

Leren omgaan met boosheid

Wij vinden veiligheid thuis en op de groep belangrijk. In een veilige omgeving kunnen kinderen leren en zich ontwikkelen. Bij aanvang en tijdens de behandeling gebruiken wij onderdelen uit een vragenlijst (ARIJ) om de veiligheid van uw kind in de thuisomgeving in kaart te brengen. Wij bespreken met u onze bevindingen.

Voor veiligheid op de groep, hebben wij het volgende beleid:

Omgangsregels

Wij gebruiken de volgende omgangsregels:

  • Wij laten elkaar uitpraten en luisteren naar elkaar,
  • Als we te boos zijn, stoppen we een gesprek en gaan een andere keer verder,
  • Als we boos zijn, gaan we respectvol met elkaar en materialen om. Dit betekent dat we niet schreeuwen, schelden, elkaar pijn doen of spullen kapot maken.

Voor kinderen en medewerkers

Beleid rondom
veiligheid

Wij vinden veiligheid thuis en op de groep belangrijk. In een veilige omgeving kunnen kinderen leren en zich ontwikkelen. Bij aanvang en tijdens de behandeling gebruiken wij onderdelen uit een vragenlijst (ARIJ) om de veiligheid van uw kind in de thuisomgeving in kaart te brengen. Wij bespreken met u onze bevindingen.

Voor veiligheid op de groep, hebben wij het volgende beleid:

Omgangsregels

Wij gebruiken de volgende omgangsregels:

  • Wij laten elkaar uitpraten en luisteren naar elkaar,
  • Als we te boos zijn, stoppen we een gesprek en gaan een andere keer verder,
  • Als we boos zijn, gaan we respectvol met elkaar en materialen om. Dit betekent dat we niet schreeuwen, schelden, elkaar pijn doen of spullen kapot maken.

Voor kinderen en medewerkers

Een belangrijk aspect van veiligheid is het leren hanteren van negatieve gevoelens, zoals boosheid. Uw kind leert de fases van boosheid bij zichzelf herkennen en om tijdig hulp te vragen. Hiervoor maken wij samen met u en uw kind een plan. Dit plan verwerken we in afspraken en in een gedragsprogramma, bijvoorbeeld het stoplichtprogramma of het weermodel. Het plan dat met uw kind gemaakt is, kunt u terugvinden in zijn of haar map.

Handelen bij fysieke agressie

Wanneer uw kind boos is en dit de veiligheid van uw kind en/of anderen in gevaar brengt, dan grijpen wij in. De groepsleiding is getraind in agressiehantering. Zo nodig pakken wij een kind vast om de situatie weer veilig te maken. Tevens beschikt de afdeling over een time-out ruimte. In deze ruimte laten we kinderen rustig worden, waarbij groepsleiding in contact blijft met het kind. Bij ernstige agressie, en daarmee gepaard gaande onveiligheid die langer aanhoudt, betrekken wij professionals die gericht zijn op het vergroten van de veiligheid, bijvoorbeeld Veilig Thuis. Soms kunnen we de veiligheid van het groepsklimaat onvoldoende waarborgen en kan uw kind niet langer op de afdeling zijn. Indien nodig besluiten we dan dat uw kind mee naar huis gaat, waarna wij met u bespreken hoe we de behandeling kunnen vervolgen.

Nabespreking

Wanneer uw kind boos is geweest en de groepsleiding heeft moeten ingrijpen, bespreken wij dit altijd na met uw kind. Waarom werd uw kind boos, hoe voorkomen we dat hij/zij een volgende keer boos wordt, wat helpt daarbij? Hiermee leert uw kind zich zelf te begrijpen en om te gaan met boosheid.

Uw kind kan ook getuige zijn van agressie door een ander kind. Ook dit bespreken we na. Als de gebeurtenis belastend is voor uw kind, stellen wij u op de hoogte.

Uw rol

Wij vragen u altijd telefonisch bereikbaar te zijn en zo nodig beschikbaar te zijn voor een gesprek met het behandelteam of aanwezigheid op de groep. Wij kunnen u dan tijdig informeren over gebeurtenissen op de groep die van invloed zijn op de behandeling van uw kind.

Leren omgaan met boosheid

Beleid rondom
veiligheid