16 ervaringsverhalen over duurzaamheid in het UMC Utrecht

“Ik bestel voorraden en zie dus ook hoeveel het kost. Daar schrok ik van, al die kleine beetjes voedselverspilling tellen op tot grote jaarbedragen. Daar kun je een hoop andere dingen in de zorg mee doen.” Als student was Babs al statistiekfanaat. Ze deed niets liever dan Excel lijsten maken en wilde ook altijd weten, wat er daarna gebeurt. “Dat ben ik hier op de verpleegafdelingen ook gaan monitoren. Het klinkt cliché, maar meten is weten. Je ziet gewoon wat je weggooit.” 


Wilt u ook boter?
Eén doos met mini-boterkuipjes per week moest Babs weggooien. “Ik heb zo’n doos in het werkoverleg meegenomen, om te laten zien: dit verspillen we. Dat werkt wel! Nu vragen we iedere patiënt: wilt u ook boter? Een botertje klinkt weinig, maar het telt op.” Daarom houdt ze nu samen met haar collega’s bij, wát er precies wordt weggegooid. Bijvoorbeeld de farmersalade voor op brood werd nooit gegeten, kwamen ze achter. Die is uit het assortiment gehaald.


Ten minste houdbaar tot…
In de dienkeuken hangt een lijst van producten uit de voorraad, die bijna over datum zijn. “Dit houden we nu bij op een bord. Creatieve collega’s bedenken leuke dingen met wat er op dat bord staat. Dan maken ze puddingbroodjes van custard die bijna over datum is. Patiënten vinden dat leuk, af en toe iets anders bij de koffie. Dit hebben we nu breder getrokken: vanuit de dagelijkse werkoverleg, de dagstarts, proberen we vooraf aan te geven wat op moet. Zo kunnen we het verdelen over de verpleegafdelingen in het hele ziekenhuis.”


Waste-meting
Cluster voeding meet regelmatig de waste van de voeding. “Om vier uur eindigt onze dienst, dus wij zien niet wat er van de avondmaaltijden uit de patiëntkamers terugkomt. Daarvoor is de waste-meting nodig.” Waste wordt gemeten in de afwasruimte van reiniging en onderhoud in cluster voeding. De grootste verspilling zit nu nog op warme maaltijden. Alle divisies samen bestelden in 2018 gemiddeld 455 maaltijden per dag, hiervan kwamen er 57 onaangeroerd per dag retour. Dit is ongeveer één op de acht maaltijden. 

“Soms komen patiënten pas heel laat terug uit de dagbehandeling of een operatie loopt uit. Dan weten ze niet zeker of ze nog eten op de afdeling. Na half drie kunnen wij warme maaltijden niet meer afbestellen bij de keuken.” Deze maaltijden worden nu afgeleverd bij de late dienst. Babs: “De bestelling van een patiënt die al weg is van de verpleegafdeling kan vanuit de centrale keuken natuurlijk naar een late patiënt of spoedopname. Vroeger deden we altijd nabestellingen, zodat er voor iedereen iets is. Nu bellen we minder snel naar de keuken. Als schuiven niet lukt, is er altijd nog wel een broodmaaltijd beschikbaar. Vaak vinden patiënten dat geen enkel probleem.”


Het onderwerp verspilling leeft nu meer 
Om het aantal onaangeroerde warme maaltijden die van de verpleegafdelingen terugkomen te reduceren tot maximaal 5% zijn tips geformuleerd voor de verpleegafdelingen. Zoals een overdracht tussen verpleging en voedingsassistenten rond het tijdig afbestellen van warme maaltijden voor patiënten die naar huis gaan, nuchter moeten blijven of naar de operatiekamer gaan. 

“De eerste meting van eind 2018 gaf een gemiddelde verspilling van 12.5% weer. De meting in maart 2019 9.1%. Dus er is nog zeker ruimte voor verbetering, maar er is wel al ongeveer een derde van af. Als voedingsassistenten moeten we goed samenwerken met de verpleegafdelingen om dit aan te pakken. De collega’s daar zijn medeverantwoordelijk voor de verspilling en hebben het meeste zicht op de behoeften van de patiënt. Inmiddels is het gesprek op gang met de verpleging bij C3. Onze teamleider neemt punten mee naar het overleg van de verpleging. Het onderwerp verspilling leeft nu meer.” 

“Ik bestel voorraden en zie dus ook hoeveel het kost. Daar schrok ik van, al die kleine beetjes voedselverspilling tellen op tot grote jaarbedragen. Daar kun je een hoop andere dingen in de zorg mee doen.” Als student was Babs al statistiekfanaat. Ze deed niets liever dan Excel lijsten maken en wilde ook altijd weten, wat er daarna gebeurt. “Dat ben ik hier op de verpleegafdelingen ook gaan monitoren. Het klinkt cliché, maar meten is weten. Je ziet gewoon wat je weggooit.” 


Wilt u ook boter?
Eén doos met mini-boterkuipjes per week moest Babs weggooien. “Ik heb zo’n doos in het werkoverleg meegenomen, om te laten zien: dit verspillen we. Dat werkt wel! Nu vragen we iedere patiënt: wilt u ook boter? Een botertje klinkt weinig, maar het telt op.” Daarom houdt ze nu samen met haar collega’s bij, wát er precies wordt weggegooid. Bijvoorbeeld de farmersalade voor op brood werd nooit gegeten, kwamen ze achter. Die is uit het assortiment gehaald.


Ten minste houdbaar tot…
In de dienkeuken hangt een lijst van producten uit de voorraad, die bijna over datum zijn. “Dit houden we nu bij op een bord. Creatieve collega’s bedenken leuke dingen met wat er op dat bord staat. Dan maken ze puddingbroodjes van custard die bijna over datum is. Patiënten vinden dat leuk, af en toe iets anders bij de koffie. Dit hebben we nu breder getrokken: vanuit de dagelijkse werkoverleg, de dagstarts, proberen we vooraf aan te geven wat op moet. Zo kunnen we het verdelen over de verpleegafdelingen in het hele ziekenhuis.”


Waste-meting
Cluster voeding meet regelmatig de waste van de voeding. “Om vier uur eindigt onze dienst, dus wij zien niet wat er van de avondmaaltijden uit de patiëntkamers terugkomt. Daarvoor is de waste-meting nodig.” Waste wordt gemeten in de afwasruimte van reiniging en onderhoud in cluster voeding. De grootste verspilling zit nu nog op warme maaltijden. Alle divisies samen bestelden in 2018 gemiddeld 455 maaltijden per dag, hiervan kwamen er 57 onaangeroerd per dag retour. Dit is ongeveer één op de acht maaltijden. 

“Soms komen patiënten pas heel laat terug uit de dagbehandeling of een operatie loopt uit. Dan weten ze niet zeker of ze nog eten op de afdeling. Na half drie kunnen wij warme maaltijden niet meer afbestellen bij de keuken.” Deze maaltijden worden nu afgeleverd bij de late dienst. Babs: “De bestelling van een patiënt die al weg is van de verpleegafdeling kan vanuit de centrale keuken natuurlijk naar een late patiënt of spoedopname. Vroeger deden we altijd nabestellingen, zodat er voor iedereen iets is. Nu bellen we minder snel naar de keuken. Als schuiven niet lukt, is er altijd nog wel een broodmaaltijd beschikbaar. Vaak vinden patiënten dat geen enkel probleem.”


Het onderwerp verspilling leeft nu meer 
Om het aantal onaangeroerde warme maaltijden die van de verpleegafdelingen terugkomen te reduceren tot maximaal 5% zijn tips geformuleerd voor de verpleegafdelingen. Zoals een overdracht tussen verpleging en voedingsassistenten rond het tijdig afbestellen van warme maaltijden voor patiënten die naar huis gaan, nuchter moeten blijven of naar de operatiekamer gaan. 

“De eerste meting van eind 2018 gaf een gemiddelde verspilling van 12.5% weer. De meting in maart 2019 9.1%. Dus er is nog zeker ruimte voor verbetering, maar er is wel al ongeveer een derde van af. Als voedingsassistenten moeten we goed samenwerken met de verpleegafdelingen om dit aan te pakken. De collega’s daar zijn medeverantwoordelijk voor de verspilling en hebben het meeste zicht op de behoeften van de patiënt. Inmiddels is het gesprek op gang met de verpleging bij C3. Onze teamleider neemt punten mee naar het overleg van de verpleging. Het onderwerp verspilling leeft nu meer.” 

Over ons

'De beste zorg voor nu en in de toekomst'



Omdat ieder mens de beste zorg verdient, legt het UMC Utrecht de lat voortdurend hoog. Het resultaat: vernieuwende, toonaangevende behandelingen die beantwoorden aan de zorgbehoeften van nu en de toekomst. De bijzondere kennis die hiervoor nodig is, ontwikkelen we samen met patiënten(organisaties) en diverse partners. In teamverband werken we aan oplossingen voor grote, medische vraagstukken. Per individuele patiënt wordt gekeken welke behandeling bij hem of haar past. Alles wat wij doen, is erop gericht om mensen gezond te maken en te houden. En waar mogelijk ziekte te voorkomen.

Contact

U kunt algemene informatie opvragen over
het UMC Utrecht via:

E-mail info@umcutrecht.nl of via
Telefoonnummer 088 75 555 55
Website www.umcutrecht.nl

of vul het contactformulier hieronder in:
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Zoeken

Zoek via een zoekterm naar een pagina binnen deze publicatie.
Vul minimaal 3 karakters in.

UMC Utrecht

Bekijk hier alle publicaties die over en door het UMC Utrecht gemaakt zijn.

Over Epilepsiechirurgie
Slaapproblemen
Het UMC Utrecht in 2019
Overview Infection & Immunity 2019
FAG_PAG
Jaaroverzicht Genetica 2019
Zwanger van een (te) kleine baby
Voeding voor uw baby
Telebaby
Borstvoeding
Open ductus Botalli
Neonatale convulsies
Necrotiserende enterocolitis (NEC)
Idiopathic respiratory distress syndrome
Bronchopulmonale dysplasie
Fototherapie
Vaginale kunstverlossing
Zwangerschap & Bevalling
Sterilisatie
SSRI medicatie tijdens en na de zwangerschap
Opname op afdeling verloskunde
Keizersnede
Inleiding van de bevalling
Tweeling-zwangerschap en andere meerlingen
Serotien, zwangerschap van meer dan 40 weken
Flesvoeding
Hoge bloeddruk, pre-eclampsie en HELLP syndroom tijdens en na de zwangerschap
Totaalruptuur
Gebroken vliezen tijdens de zwangerschap
Voeding voor de zwangere
Pijnbestrijding tijdens de bevalling
Wanneer contact opnemen en wat neem je mee voor de bevalling
Testen op HIV
Groep-B streptokok in de zwangerschap
Zwangerschapscholestase
Rechten in de zorg
Het maatschappelijk werk van het WKZ geboortecentrum
Premature weeën en premature geboorte
Stuitligging en versie
Zwanger en diabetes
Schildklierafwijkingen in de zwangerschap
Anesthesie bij een keizersnede
Bloedverlies tijdens een gevorderde zwangerschap
De baby voelen bewegen tijdens de zwangerschap
Bekkenpijn en bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap
Beleidsplan Psychiatrie 2020
Weer thuis na de bevalling
Myomen (tijdens de zwangerschap)
Bloedgroep, rhesusfactor en irregulaire antistoffen
Kliniek A2 jeugd
Rigiditeit
Kliniek A3: Diagnostiek en psychose
Ruggenprik en toediening medicijnen
Perfectionisme
Duurzaamheid ervaringsverhalen
Jaarbeeld Urologie 2018
Diagnosedag in het Spieren voor Spieren kindercentrum
Samenwerkingen, juli 2019
Zorglijn A2 Acuut en Intensief Volwassenen
Het UMC Utrecht in 2018
Hersenbloeding bij een pasgeborene
Jaarbeeld 2018, Julius Centrum
Zwanger en een hoge body-mass index (BMI)
Research Code
Verpleegkundige kwaliteitsindicatoren
Over epilepsiechirurgie
Autisme
Beleidsplan Psychiatrie 2019
ODD en CD bij kinderen
Zorg en revalidatie na een Hersenbloeding
Vaktherapie
ADHD en Autisme Spectrum Stoornis in het onderwijs
Klinische behandeling bij ontwikkelingsstoornissen
Zorg bij traumatisch hoofd- en of hersenletsel
Medicatie bij ADHD
ADHD
Een hersentumor: onderzoek, opname, operatie en uitslag
Stemmen horen
Zorg en herstel bij een operatie aan de wervelkolom
Fysiotherapeutische adviezen bij een operatie aan de onderrug
Verpleegafdeling Affectieve en psychotische stoornissen
Fysiotherapeutische adviezen bij een operatie aan nek
Zorg en revalidatie na een herseninfarct
Polikliniek afdeling Psychiatrie
Dagdiagnostiek polikliniek Neuromusculaire Ziekten
Stemmen horen Jeugd
Elektroconvulsietherapie
Richtlijn Suïcide-preventie
Kwaliteitsstatuut afdeling Psychiatrie
Polikliniek Ontwikkelingsstoornissen
Zorgprogramma Prikkelverwerking
Meedoen aan onderzoek op de afdeling psychiatrie
Eendagsdiagnostiek
Banquetinggids 2020
Jaarbeeld Genetica 2018
Jaarbeeld OR 2017
Jaarbeeld Urologie 2017
Jaarbeeld Hart & Longen 2017
Jaarbeeld Vrouw & Baby 2015-2017
Het UMC Utrecht in 2017
Jaarbeeld Julius Centrum 2017
IT Board 2017
Jaarbeeld Genetica 2017
Jaarbeeld Urologie 2016
Jaarbeeld Cancer Center 2017
Innovatie in uitvoering
2016 in beeld, UMC Utrecht