Informatie over ADHD

Bij uw leerling is de diagnose ADHD gesteld.  ADHD is een afkorting van het Engelse “Attention Deficit Hyperactivity Disorder”. 

In Nederland spreken we van een  aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. U vindt hieronder de  belangrijkste informatie over ADHD en op de volgende pagina informatie  over onderwijs en ADHD evenals tips voor de leerkracht.

Voor ouders en kind is het van belang dat ze  goed geïnformeerd zijn over de diagnose, zodat ze problemen die ermee  samenhangen beter kunnen begrijpen. Daarvoor bieden wij diverse  mogelijkheden zowel individueel als in groepsverband. Daarnaast kan het  ook leerkrachten helpen om het kind beter te begrijpen als zij goede  informatie hebben over de diagnose.

Medicijnen kunnen ervoor zorgen dat het kind minder druk en impulsief is en dat aandacht en concentratie verbeteren.

In diverse onderzoeken bekijken we of andere behandelvormen een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan de behandeling van ADHD.

Wat zijn mogelijke behandelingen voor ADHD?

ADHD is voor een deel erfelijk.  Onderzoek  leert dat de structuur van de hersenen wat afwijkt en de samenwerking  tussen bepaalde hersengebieden minder goed verloopt. Bij deze  samenwerking zijn bepaalde neurotransmitters betrokken waarbij het  evenwicht lijkt verstoord.

Medicijnen kunnen het evenwicht tussen deze  stoffen tijdelijk veranderen, waardoor de samenwerking tussen de  hersencellen en  hersendelen ook kan verbeteren.

Ook binnen het UMC Utrecht Hersencentrum wordt  wetenschappelijk onderzoek gedaan naar ADHD. Voor meer informatie, zie www.niche-lab.nl.

Wat zijn oorzaken van ADHD?

Zijn er soorten ADHD?

Er zijn drie (sub)typen van ADHD:

  1. ADHD met vooral aandachts- en concentratie problemen;
  2. ADHD met vooral hyperactiviteit en impulsiviteit;
  3. ADHD met zowel aandachtsconcentratieproblemen als hyperactiviteit en impulsiviteit; dit komt het meeste voor.

Wanneer is er sprake van ADHD?

De eerder genoemde verschijnselen kunnen ook voorkomen bij mensen zonder ADHD.
Er is sprake van ADHD als een combinatie van deze kenmerken de normale ontwikkeling thuis, op school, op het werk of in contact met leeftijdsgenoten ernstig belemmert.

Positieve kanten van ADHD
Als een kind ADHD heeft, kunnen veel dingen  ook goed gaan. Iemand met ADHD kan spontaan en energiek zijn, creatief  en doortastend, sportief en eerlijk. Ook eigenschappen als gevoel voor  humor, gevoeligheid en zorgzaamheid passen bij iemand met ADHD.

Waar kan uw leerling last van hebben?

  • Aandachts- en concentratieproblemen
    Dit betekent bijvoorbeeld: snel afgeleid zijn, moeite hebben met zich lang op één ding richten, slordigheidsfouten maken, niet luisteren naar instructies, dingen niet afmaken, alles tegelijk doen, vergeetachtig zijn, dingen kwijt zijn. 
  • Hyperactief gedrag            
    Dit  betekent bijvoorbeeld: niet stil kunnen zitten, steeds met handen en voeten bewegen, wiebelen of friemelen, een gevoel van continue innerlijke rusteloosheid, niet kunnen stoppen met praten.
  • Impulsief gedrag            
    Dit  betekent bijvoorbeeld: niet denken maar doen, moeite hebben met op de beurt te wachten, impulsief geld uitgeven of gokken en eenmaal ergens mee bezig kan het moeilijk zijn te stoppen.

Bij ADHD komende de volgende problemen ook vaak voor: 

  • Leerproblemen
  • Slaapproblemen
  • Last van angst
  • Last van tics (plotse onwillekeurige bewegingen of geluiden)
  • Moeite met gezag
  • Bewegingsproblemen (struikelen, niet netjes schrijven)
  • Problemen in sociale situaties 
  • Planningsproblemen

Wat zijn verschijnselen van ADHD?

ADHD komt in de basisschoolleeftijd voor bij ongeveer 3-5 van de 100 kinderen. In elke schoolklas zit dus gemiddeld één kind met ADHD. Op de middelbare school komt ADHD voor bij ongeveer 1 of 2 op de 100 adolescenten. Van de volwassenen heeft ongeveer 1 op de 100 ADHD. ADHD komt ongeveer vier keer vaker voor bij jongens dan bij meisjes.

Hoe vaak komt ADHD voor?

Informatie over ADHD

Bij uw leerling is de diagnose ADHD gesteld.  ADHD is een afkorting van het Engelse “Attention Deficit Hyperactivity Disorder”. 

In Nederland spreken we van een  aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. U vindt hieronder de  belangrijkste informatie over ADHD en op de volgende pagina informatie  over onderwijs en ADHD evenals tips voor de leerkracht.

ADHD komt in de basisschoolleeftijd voor bij ongeveer 3-5 van de 100 kinderen. In elke schoolklas zit dus gemiddeld één kind met ADHD. Op de middelbare school komt ADHD voor bij ongeveer 1 of 2 op de 100 adolescenten. Van de volwassenen heeft ongeveer 1 op de 100 ADHD. ADHD komt ongeveer vier keer vaker voor bij jongens dan bij meisjes.

Hoe vaak komt ADHD voor?

Positieve kanten van ADHD
Als een kind ADHD heeft, kunnen veel dingen  ook goed gaan. Iemand met ADHD kan spontaan en energiek zijn, creatief  en doortastend, sportief en eerlijk. Ook eigenschappen als gevoel voor  humor, gevoeligheid en zorgzaamheid passen bij iemand met ADHD.

Waar kan uw leerling last van hebben?

  • Aandachts- en concentratieproblemen
    Dit betekent bijvoorbeeld: snel afgeleid zijn, moeite hebben met zich lang op één ding richten, slordigheidsfouten maken, niet luisteren naar instructies, dingen niet afmaken, alles tegelijk doen, vergeetachtig zijn, dingen kwijt zijn. 
  • Hyperactief gedrag            
    Dit  betekent bijvoorbeeld: niet stil kunnen zitten, steeds met handen en voeten bewegen, wiebelen of friemelen, een gevoel van continue innerlijke rusteloosheid, niet kunnen stoppen met praten.
  • Impulsief gedrag            
    Dit  betekent bijvoorbeeld: niet denken maar doen, moeite hebben met op de beurt te wachten, impulsief geld uitgeven of gokken en eenmaal ergens mee bezig kan het moeilijk zijn te stoppen.

Bij ADHD komende de volgende problemen ook vaak voor: 

  • Leerproblemen
  • Slaapproblemen
  • Last van angst
  • Last van tics (plotse onwillekeurige bewegingen of geluiden)
  • Moeite met gezag
  • Bewegingsproblemen (struikelen, niet netjes schrijven)
  • Problemen in sociale situaties 
  • Planningsproblemen

Wat zijn verschijnselen van ADHD?

De eerder genoemde verschijnselen kunnen ook voorkomen bij mensen zonder ADHD.
Er is sprake van ADHD als een combinatie van deze kenmerken de normale ontwikkeling thuis, op school, op het werk of in contact met leeftijdsgenoten ernstig belemmert.

Wanneer is er sprake van ADHD?

Er zijn drie (sub)typen van ADHD:

  1. ADHD met vooral aandachts- en concentratie problemen;
  2. ADHD met vooral hyperactiviteit en impulsiviteit;
  3. ADHD met zowel aandachtsconcentratieproblemen als hyperactiviteit en impulsiviteit; dit komt het meeste voor.

Zijn er soorten ADHD?

ADHD is voor een deel erfelijk.  Onderzoek  leert dat de structuur van de hersenen wat afwijkt en de samenwerking  tussen bepaalde hersengebieden minder goed verloopt. Bij deze  samenwerking zijn bepaalde neurotransmitters betrokken waarbij het  evenwicht lijkt verstoord.

Medicijnen kunnen het evenwicht tussen deze  stoffen tijdelijk veranderen, waardoor de samenwerking tussen de  hersencellen en  hersendelen ook kan verbeteren.

Ook binnen het UMC Utrecht Hersencentrum wordt  wetenschappelijk onderzoek gedaan naar ADHD. Voor meer informatie, zie www.niche-lab.nl.

Wat zijn oorzaken van ADHD?

Wat zijn mogelijke behandelingen voor ADHD?

Voor ouders en kind is het van belang dat ze  goed geïnformeerd zijn over de diagnose, zodat ze problemen die ermee  samenhangen beter kunnen begrijpen. Daarvoor bieden wij diverse  mogelijkheden zowel individueel als in groepsverband. Daarnaast kan het  ook leerkrachten helpen om het kind beter te begrijpen als zij goede  informatie hebben over de diagnose.

Medicijnen kunnen ervoor zorgen dat het kind minder druk en impulsief is en dat aandacht en concentratie verbeteren.

In diverse onderzoeken bekijken we of andere behandelvormen een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan de behandeling van ADHD.

Informatie over ADHD

Over ons

'De beste zorg voor nu en in de toekomst'



Omdat ieder mens de beste zorg verdient, legt het UMC Utrecht de lat voortdurend hoog. Het resultaat: vernieuwende, toonaangevende behandelingen die beantwoorden aan de zorgbehoeften van nu en de toekomst. De bijzondere kennis die hiervoor nodig is, ontwikkelen we samen met patiënten(organisaties) en diverse partners. In teamverband werken we aan oplossingen voor grote, medische vraagstukken. Per individuele patiënt wordt gekeken welke behandeling bij hem of haar past. Alles wat wij doen, is erop gericht om mensen gezond te maken en te houden. En waar mogelijk ziekte te voorkomen.

Contact

U kunt algemene informatie opvragen over
het UMC Utrecht via:

E-mail info@umcutrecht.nl of via
Telefoonnummer 088 75 555 55
Website www.umcutrecht.nl

of vul het contactformulier hieronder in:
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Zoeken

Zoek via een zoekterm naar een pagina binnen deze publicatie.
Vul minimaal 3 karakters in.

UMC Utrecht

Bekijk hier alle publicaties die over en door het UMC Utrecht gemaakt zijn.

Over Epilepsiechirurgie
Slaapproblemen
Het UMC Utrecht in 2019
Overview Infection & Immunity 2019
FAG_PAG
Jaaroverzicht Genetica 2019
Zwanger van een (te) kleine baby
Voeding voor uw baby
Telebaby
Borstvoeding
Open ductus Botalli
Neonatale convulsies
Necrotiserende enterocolitis (NEC)
Idiopathic respiratory distress syndrome
Bronchopulmonale dysplasie
Fototherapie
Vaginale kunstverlossing
Zwangerschap & Bevalling
Sterilisatie
SSRI medicatie tijdens en na de zwangerschap
Opname op afdeling verloskunde
Keizersnede
Inleiding van de bevalling
Tweeling-zwangerschap en andere meerlingen
Serotien, zwangerschap van meer dan 40 weken
Flesvoeding
Hoge bloeddruk, pre-eclampsie en HELLP syndroom tijdens en na de zwangerschap
Totaalruptuur
Gebroken vliezen tijdens de zwangerschap
Voeding voor de zwangere
Pijnbestrijding tijdens de bevalling
Wanneer contact opnemen en wat neem je mee voor de bevalling
Testen op HIV
Groep-B streptokok in de zwangerschap
Zwangerschapscholestase
Rechten in de zorg
Het maatschappelijk werk van het WKZ geboortecentrum
Premature weeën en premature geboorte
Stuitligging en versie
Zwanger en diabetes
Schildklierafwijkingen in de zwangerschap
Anesthesie bij een keizersnede
Bloedverlies tijdens een gevorderde zwangerschap
De baby voelen bewegen tijdens de zwangerschap
Bekkenpijn en bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap
Beleidsplan Psychiatrie 2020
Weer thuis na de bevalling
Myomen (tijdens de zwangerschap)
Bloedgroep, rhesusfactor en irregulaire antistoffen
Kliniek A2 jeugd
Rigiditeit
Kliniek A3: Diagnostiek en psychose
Ruggenprik en toediening medicijnen
Perfectionisme
Duurzaamheid ervaringsverhalen
Jaarbeeld Urologie 2018
Diagnosedag in het Spieren voor Spieren kindercentrum
Samenwerkingen, juli 2019
Zorglijn A2 Acuut en Intensief Volwassenen
Het UMC Utrecht in 2018
Hersenbloeding bij een pasgeborene
Jaarbeeld 2018, Julius Centrum
Zwanger en een hoge body-mass index (BMI)
Research Code
Verpleegkundige kwaliteitsindicatoren
Over epilepsiechirurgie
Autisme
Beleidsplan Psychiatrie 2019
ODD en CD bij kinderen
Zorg en revalidatie na een Hersenbloeding
Vaktherapie
ADHD en Autisme Spectrum Stoornis in het onderwijs
Klinische behandeling bij ontwikkelingsstoornissen
Zorg bij traumatisch hoofd- en of hersenletsel
Medicatie bij ADHD
ADHD
Een hersentumor: onderzoek, opname, operatie en uitslag
Stemmen horen
Zorg en herstel bij een operatie aan de wervelkolom
Fysiotherapeutische adviezen bij een operatie aan de onderrug
Verpleegafdeling Affectieve en psychotische stoornissen
Fysiotherapeutische adviezen bij een operatie aan nek
Zorg en revalidatie na een herseninfarct
Polikliniek afdeling Psychiatrie
Dagdiagnostiek polikliniek Neuromusculaire Ziekten
Stemmen horen Jeugd
Elektroconvulsietherapie
Richtlijn Suïcide-preventie
Kwaliteitsstatuut afdeling Psychiatrie
Polikliniek Ontwikkelingsstoornissen
Zorgprogramma Prikkelverwerking
Meedoen aan onderzoek op de afdeling psychiatrie
Eendagsdiagnostiek
Banquetinggids 2020
Jaarbeeld Genetica 2018
Jaarbeeld OR 2017
Jaarbeeld Urologie 2017
Jaarbeeld Hart & Longen 2017
Jaarbeeld Vrouw & Baby 2015-2017
Het UMC Utrecht in 2017
Jaarbeeld Julius Centrum 2017
IT Board 2017
Jaarbeeld Genetica 2017
Jaarbeeld Urologie 2016
Jaarbeeld Cancer Center 2017
Innovatie in uitvoering
2016 in beeld, UMC Utrecht