ADHD en onderwijs:
tips in de klas

De tips op deze pagina zijn enkele richtlijnen die u kunt toepassen, afhankelijk van de leeftijd en behoefte van het kind in de klas.

  • Geef vaak een positieve reactie. Benoem alle  mini-stappen die goed gaan. Zelfs het voornemen om te beginnen kan  positief benoemd worden. “Ik zie dat je je potlood al wilt pakken.  Geweldig. Ik zie dat je het gaat proberen”.
  • Negeer niet al te storend negatief gedrag en benoem het positief gewenste gedrag.
  • Probeer niet elke keer de naam van de leerling te noemen als hij of zij niet werkt.
  • Kijk goed naar het kind. Zie waar het fout gaat. Bedenk dat het een kwestie is van niet-kunnen in plaats van niet-willen.
  • Bespreek samen het doel, geef aan dat jij de  leerling kan helpen. Maak het kind hiermee zelf verantwoordelijk voor de  kleine stappen. De leerkracht kan ondersteunen en begeleiden.
  • Belangrijk is om met de leerling te praten in plaats van het over de leerling te hebben met anderen.
  • Stel een contract op met het kind, waarbij het  beloningen kan verdienen als positief gedrag vertoond wordt.  Bijvoorbeeld als het lukt je om op je plaats te blijven ziten. (Kids  Skills)
  • Benoem concreet gewenst gedrag.
  • Wees duidelijk en consequent. Stel duidelijke  grenzen en spreek een kind aan op zijn verantwoordelijkheid als het niet  lukt. (hoe ga je het goedmaken ?) Geef sancties aan bij ernstig  negatief gedrag en pas deze consequent toe. Bijvoorbeeld agressief  gedrag naar een ander kind betekent excuus maken, bewijzen dat je anders  kunt en eventueel uitsluiting van deelname tot die tijd. 

Bovenstaande tips zijn enkele richtlijnen die u  zou kunnen toepassen afhankelijk van de leeftijd en behoefte van het  kind in de klas.

Tips over de omgang

Tips over de werkhouding

  • Geef korte overzichtelijke taken. Bekijk vooraf of de leerling de hele oefening moet maken, of dat het maken van  een deel van de taak voldoende is voor de beheersing van dit onderdeel. Zeg dit vooraf.
  • Geef na een korte taak een korte bevestiging en biedt de volgende taak aan (een klein sterretje* tot waar de leerling werkt kan al een goede afbakening zijn)
  • Overzicht en haalbaarheid zal het competentiegevoel van de leerling vergroten.
  • Biedt taken waarbij concentratie belangrijk is  op de ochtend aan en aan het begin van de middag. De concentratie is  dan over het algemeen beter dan aan het eind van de dag.
  • Probeer tegemoet te komen aan de bewegingsdrang van de leerling. Creëer hiertoe bijvoorbeeld bepaalde momenten. Laat hem of haar iets ophalen of vragen in een andere klas. Toestaan dat er op afgebakende momenten gelopen mag worden is ook  mogelijk.
  • Creëer een rustige werkplek. Geen overbodige materialen op tafel. Denk ook aan het blikveld van de leerling, zorg dat er niet teveel afleidende materialen (of kinderen) in zijn/haar blikveld staan. Je kunt denken aan een werkplek waarbij de tafel tegen een blinde muur staat, of een scheidingswandje (kastenwand) dat het zicht ontneemt tot andere kinderen.
  • Biedt de leerling handvatten voor het aanpakken van complexere taken, bijvoorbeeld via het zelfinstructiemodel  van Meichenbaum of een ander stappenplan (Stippe-Stappe).
  • Help het kind op weg. Zeg de naam van de leerling bij aanvang van het werkmoment. Schrijf wat hij of zij moet doen als het niet tot werken komt,  bijvoorbeeld: “Pak je potlood. Maak oefening 1 en kom het daarna laten zien. Wat is het eerste antwoord? Goed, schrijf dat maar op die regel”. Ook zou een kaartje op de tafel van de leerling kunnen helpen, waar je naar verwijst:            
    1. Pak je potlood            
    2. Lees de vraag            
    3. Schrijf het antwoord op

Tips over de organisatie

  • Geef de leerling een plaats in de klas dicht bij de leerkracht. Zo kunt u vaker herinneringen en bevestiging geven.
  • Zorg voor heldere regels, afspraken en consequente omgang. dit voorkomt veel onduidelijkheid.

Waar moet u op letten als u leerlingen met  AD(H)D begeleidt? Hieronder vindt u diverse adviezen. Vooropgesteld  staat dat de volgende basisvoorwaarden aanwezig zijn:

  • pedagogisch klimaat
  • goed klassemanagement
  • een basishouding die uitgaat van onmacht bij de leerling met AD(H)D.


Basisvoorwaarden

Op advies van de behandelaar vindt er na  onderzoek ondersteuning van de school plaats in de vorm van een  schoolconsult vanuit de Ambulante Begeleidingsdienst van de Redlschool   in samenwerking met het UMC Utrecht Hersencentrum.

Zij kunnen u eventueel ook ondersteunen bij  aanvraag van leerling gebonden financiering en kunnen de Ambulante  Begeleiding na toekenning uitvoeren in samenwerking met behandelaren van  het UMC Utrecht Hersencentrum.

Verder kunnen zij de school passende  zorgarrangementen bieden rond het begeleiden van gedrag. Zij stemmen dan  met uw school af welke vorm de begeleiding kan krijgen, afgestemd op de  schoolsituatie en de eventuele  behandeling in het UMC Utrecht.

Voor meer info: www.redl.nl of a.klooster@redl.nl (06-50802596).

Schoolbegeleiding

ADHD en onderwijs:
tips in de klas

De tips op deze pagina zijn enkele richtlijnen die u kunt toepassen, afhankelijk van de leeftijd en behoefte van het kind in de klas.

Op advies van de behandelaar vindt er na  onderzoek ondersteuning van de school plaats in de vorm van een  schoolconsult vanuit de Ambulante Begeleidingsdienst van de Redlschool   in samenwerking met het UMC Utrecht Hersencentrum.

Zij kunnen u eventueel ook ondersteunen bij  aanvraag van leerling gebonden financiering en kunnen de Ambulante  Begeleiding na toekenning uitvoeren in samenwerking met behandelaren van  het UMC Utrecht Hersencentrum.

Verder kunnen zij de school passende  zorgarrangementen bieden rond het begeleiden van gedrag. Zij stemmen dan  met uw school af welke vorm de begeleiding kan krijgen, afgestemd op de  schoolsituatie en de eventuele  behandeling in het UMC Utrecht.

Voor meer info: www.redl.nl of a.klooster@redl.nl (06-50802596).

Schoolbegeleiding

Waar moet u op letten als u leerlingen met  AD(H)D begeleidt? Hieronder vindt u diverse adviezen. Vooropgesteld  staat dat de volgende basisvoorwaarden aanwezig zijn:

  • pedagogisch klimaat
  • goed klassemanagement
  • een basishouding die uitgaat van onmacht bij de leerling met AD(H)D.


Basisvoorwaarden

  • Geef de leerling een plaats in de klas dicht bij de leerkracht. Zo kunt u vaker herinneringen en bevestiging geven.
  • Zorg voor heldere regels, afspraken en consequente omgang. dit voorkomt veel onduidelijkheid.

Tips over de organisatie

  • Geef korte overzichtelijke taken. Bekijk vooraf of de leerling de hele oefening moet maken, of dat het maken van  een deel van de taak voldoende is voor de beheersing van dit onderdeel. Zeg dit vooraf.
  • Geef na een korte taak een korte bevestiging en biedt de volgende taak aan (een klein sterretje* tot waar de leerling werkt kan al een goede afbakening zijn)
  • Overzicht en haalbaarheid zal het competentiegevoel van de leerling vergroten.
  • Biedt taken waarbij concentratie belangrijk is  op de ochtend aan en aan het begin van de middag. De concentratie is  dan over het algemeen beter dan aan het eind van de dag.
  • Probeer tegemoet te komen aan de bewegingsdrang van de leerling. Creëer hiertoe bijvoorbeeld bepaalde momenten. Laat hem of haar iets ophalen of vragen in een andere klas. Toestaan dat er op afgebakende momenten gelopen mag worden is ook  mogelijk.
  • Creëer een rustige werkplek. Geen overbodige materialen op tafel. Denk ook aan het blikveld van de leerling, zorg dat er niet teveel afleidende materialen (of kinderen) in zijn/haar blikveld staan. Je kunt denken aan een werkplek waarbij de tafel tegen een blinde muur staat, of een scheidingswandje (kastenwand) dat het zicht ontneemt tot andere kinderen.
  • Biedt de leerling handvatten voor het aanpakken van complexere taken, bijvoorbeeld via het zelfinstructiemodel  van Meichenbaum of een ander stappenplan (Stippe-Stappe).
  • Help het kind op weg. Zeg de naam van de leerling bij aanvang van het werkmoment. Schrijf wat hij of zij moet doen als het niet tot werken komt,  bijvoorbeeld: “Pak je potlood. Maak oefening 1 en kom het daarna laten zien. Wat is het eerste antwoord? Goed, schrijf dat maar op die regel”. Ook zou een kaartje op de tafel van de leerling kunnen helpen, waar je naar verwijst:            
    1. Pak je potlood            
    2. Lees de vraag            
    3. Schrijf het antwoord op

Tips over de werkhouding

  • Geef vaak een positieve reactie. Benoem alle  mini-stappen die goed gaan. Zelfs het voornemen om te beginnen kan  positief benoemd worden. “Ik zie dat je je potlood al wilt pakken.  Geweldig. Ik zie dat je het gaat proberen”.
  • Negeer niet al te storend negatief gedrag en benoem het positief gewenste gedrag.
  • Probeer niet elke keer de naam van de leerling te noemen als hij of zij niet werkt.
  • Kijk goed naar het kind. Zie waar het fout gaat. Bedenk dat het een kwestie is van niet-kunnen in plaats van niet-willen.
  • Bespreek samen het doel, geef aan dat jij de  leerling kan helpen. Maak het kind hiermee zelf verantwoordelijk voor de  kleine stappen. De leerkracht kan ondersteunen en begeleiden.
  • Belangrijk is om met de leerling te praten in plaats van het over de leerling te hebben met anderen.
  • Stel een contract op met het kind, waarbij het  beloningen kan verdienen als positief gedrag vertoond wordt.  Bijvoorbeeld als het lukt je om op je plaats te blijven ziten. (Kids  Skills)
  • Benoem concreet gewenst gedrag.
  • Wees duidelijk en consequent. Stel duidelijke  grenzen en spreek een kind aan op zijn verantwoordelijkheid als het niet  lukt. (hoe ga je het goedmaken ?) Geef sancties aan bij ernstig  negatief gedrag en pas deze consequent toe. Bijvoorbeeld agressief  gedrag naar een ander kind betekent excuus maken, bewijzen dat je anders  kunt en eventueel uitsluiting van deelname tot die tijd. 

Bovenstaande tips zijn enkele richtlijnen die u  zou kunnen toepassen afhankelijk van de leeftijd en behoefte van het  kind in de klas.

Tips over de omgang

ADHD en onderwijs:
tips in de klas

Over ons

'De beste zorg voor nu en in de toekomst'



Omdat ieder mens de beste zorg verdient, legt het UMC Utrecht de lat voortdurend hoog. Het resultaat: vernieuwende, toonaangevende behandelingen die beantwoorden aan de zorgbehoeften van nu en de toekomst. De bijzondere kennis die hiervoor nodig is, ontwikkelen we samen met patiënten(organisaties) en diverse partners. In teamverband werken we aan oplossingen voor grote, medische vraagstukken. Per individuele patiënt wordt gekeken welke behandeling bij hem of haar past. Alles wat wij doen, is erop gericht om mensen gezond te maken en te houden. En waar mogelijk ziekte te voorkomen.

Contact

U kunt algemene informatie opvragen over
het UMC Utrecht via:

E-mail info@umcutrecht.nl of via
Telefoonnummer 088 75 555 55
Website www.umcutrecht.nl

of vul het contactformulier hieronder in:
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Zoeken

Zoek via een zoekterm naar een pagina binnen deze publicatie.
Vul minimaal 3 karakters in.

UMC Utrecht

Bekijk hier alle publicaties die over en door het UMC Utrecht gemaakt zijn.

Over Epilepsiechirurgie
Slaapproblemen
Het UMC Utrecht in 2019
Overview Infection & Immunity 2019
FAG_PAG
Jaaroverzicht Genetica 2019
Zwanger van een (te) kleine baby
Voeding voor uw baby
Telebaby
Borstvoeding
Open ductus Botalli
Neonatale convulsies
Necrotiserende enterocolitis (NEC)
Idiopathic respiratory distress syndrome
Bronchopulmonale dysplasie
Fototherapie
Vaginale kunstverlossing
Zwangerschap & Bevalling
Sterilisatie
SSRI medicatie tijdens en na de zwangerschap
Opname op afdeling verloskunde
Keizersnede
Inleiding van de bevalling
Tweeling-zwangerschap en andere meerlingen
Serotien, zwangerschap van meer dan 40 weken
Flesvoeding
Hoge bloeddruk, pre-eclampsie en HELLP syndroom tijdens en na de zwangerschap
Totaalruptuur
Gebroken vliezen tijdens de zwangerschap
Voeding voor de zwangere
Pijnbestrijding tijdens de bevalling
Wanneer contact opnemen en wat neem je mee voor de bevalling
Testen op HIV
Groep-B streptokok in de zwangerschap
Zwangerschapscholestase
Rechten in de zorg
Het maatschappelijk werk van het WKZ geboortecentrum
Premature weeën en premature geboorte
Stuitligging en versie
Zwanger en diabetes
Schildklierafwijkingen in de zwangerschap
Anesthesie bij een keizersnede
Bloedverlies tijdens een gevorderde zwangerschap
De baby voelen bewegen tijdens de zwangerschap
Bekkenpijn en bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap
Beleidsplan Psychiatrie 2020
Weer thuis na de bevalling
Myomen (tijdens de zwangerschap)
Bloedgroep, rhesusfactor en irregulaire antistoffen
Kliniek A2 jeugd
Rigiditeit
Kliniek A3: Diagnostiek en psychose
Ruggenprik en toediening medicijnen
Perfectionisme
Duurzaamheid ervaringsverhalen
Jaarbeeld Urologie 2018
Diagnosedag in het Spieren voor Spieren kindercentrum
Samenwerkingen, juli 2019
Zorglijn A2 Acuut en Intensief Volwassenen
Het UMC Utrecht in 2018
Hersenbloeding bij een pasgeborene
Jaarbeeld 2018, Julius Centrum
Zwanger en een hoge body-mass index (BMI)
Research Code
Verpleegkundige kwaliteitsindicatoren
Over epilepsiechirurgie
Autisme
Beleidsplan Psychiatrie 2019
ODD en CD bij kinderen
Zorg en revalidatie na een Hersenbloeding
Vaktherapie
ADHD en Autisme Spectrum Stoornis in het onderwijs
Klinische behandeling bij ontwikkelingsstoornissen
Zorg bij traumatisch hoofd- en of hersenletsel
Medicatie bij ADHD
ADHD
Een hersentumor: onderzoek, opname, operatie en uitslag
Stemmen horen
Zorg en herstel bij een operatie aan de wervelkolom
Fysiotherapeutische adviezen bij een operatie aan de onderrug
Verpleegafdeling Affectieve en psychotische stoornissen
Fysiotherapeutische adviezen bij een operatie aan nek
Zorg en revalidatie na een herseninfarct
Polikliniek afdeling Psychiatrie
Dagdiagnostiek polikliniek Neuromusculaire Ziekten
Stemmen horen Jeugd
Elektroconvulsietherapie
Richtlijn Suïcide-preventie
Kwaliteitsstatuut afdeling Psychiatrie
Polikliniek Ontwikkelingsstoornissen
Zorgprogramma Prikkelverwerking
Meedoen aan onderzoek op de afdeling psychiatrie
Eendagsdiagnostiek
Banquetinggids 2020
Jaarbeeld Genetica 2018
Jaarbeeld OR 2017
Jaarbeeld Urologie 2017
Jaarbeeld Hart & Longen 2017
Jaarbeeld Vrouw & Baby 2015-2017
Het UMC Utrecht in 2017
Jaarbeeld Julius Centrum 2017
IT Board 2017
Jaarbeeld Genetica 2017
Jaarbeeld Urologie 2016
Jaarbeeld Cancer Center 2017
Innovatie in uitvoering
2016 in beeld, UMC Utrecht